onsdag 11. oktober 2017 09:09

Kampen mod ventetider på køreprøver kræver yderligere handling

Politiets plan for nedbringelse af ventetider løser ikke udfordringerne på længere sigt. Der er brug for en løsning, der tilfører permanente ressourcer.

Det har længe været en sten i skoen på danske transportvirksomheder, at der er alenlange ventetider på køreprøver hos politiet. Behovet for ressourcer til andre politiopgaver og beslutningen om, at 17-årige nu kan tage kørekort, har drænet området for ressourcer og har gjort situationen fuldstændig uholdbar.

 

Vi har noteret os, at politiet har udarbejdet en plan, der skal nedbringe ventetiderne på køreprøver. Her tilfører man blandt andet midlertidigt 30 årsværk, låner sagkyndige af forsvaret og lader civile sagkyndige få flere opgaver.

 

Hos ITD vil vi gerne kvittere for, at der nu sker noget på området. Men vi vil også gerne advare imod, at man fra politisk hold tror, at problemerne nu er løst. Det er de nemlig langt fra, og vi er overbeviste om, at hvis ikke der sker noget drastisk på området, så vil vi igen opleve de lange ventelister til gene for både borgere og erhverv.

 

Derfor mener vi hos ITD, at man bør flytte kørerprøverne, kørekortadministration og tilsyn fra politiet og til Færdselsstyrelsen, som har ansvaret for lovgivningen på området. Samtidig bør det overvejes, om en del af løsningen kunne være at privatisere køreprøverne, ligesom man i 2005 privatiserede synshallerne. Under alle omstændigheder vil en overflytning til Færdselsstyrelsen sikre, at kompetencer, procedurer og faglighed samles under en og samme enhed, der kan koordinere med andre statslige enheder. Det er en stor fordel i forhold til at sikre en ensartet kontrol over hele landet.

 

At hele indsatsen er samlet under Færdselsstyrelsen vil skabe sammenhæng mellem regeltilblivelse, implementering, vejledning og kontrol. Det vil samtidig betyde, at man kan sikre en høj teknisk ekspertise og kompetence blandt det personale, der udfører kontrollerne. Vi har brug for, at systemet med køreprøver fungerer hurtigt og smidigt, og selv med politiets nye plan må vi konstatere, at det nuværende system ikke fungerer.

 

For det første er de ekstra ressourcer midlertidige. Når de 30 ekstra årsværk bliver rykket tilbage til deres oprindelige opgaver, og forsvarets sagkyndige vender ”hjem”, vil der igen opstå flaskehalse og dermed lange ventetider. Den nuværende øvelse er altså meget kortsigtet.

 

For det andet er der ingen incitamenter til at få nedbragt ventetiderne, fordi der ikke er konkurrence. Hvorfor har man for eksempel ikke tidligere kunnet komme til prøve om lørdagen? Eller i aftentimerne? Der er behov for et mere effektivt system og smartere måder at løse opgaven på.

 

For det tredje ved vi, at der internationalt findes gode erfaringer med, at andre parter end politiet håndterer køreprøverne. I Finland har man for eksempel overladt opgaven til private virksomheder og oplever ikke de sammen udfordringer med lange ventetider. Det kan altså godt lade sig gøre.

 

Derfor skal der herfra lyde en klar opfordring: Politiets plan for nedbragte ventetider løser ikke problemerne på sigt. Hvis politikerne deler transportbranchens ønske om kortere ventetider, burde man i stedet arbejde aktivt for en overflytning til Færdselsstyrelsen og eventuelt en privatisering.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close