onsdag 11. oktober 2017 09:09

Kampen mod ventetider på køreprøver kræver yderligere handling

Politiets plan for nedbringelse af ventetider løser ikke udfordringerne på længere sigt. Der er brug for en løsning, der tilfører permanente ressourcer.

Det har længe været en sten i skoen på danske transportvirksomheder, at der er alenlange ventetider på køreprøver hos politiet. Behovet for ressourcer til andre politiopgaver og beslutningen om, at 17-årige nu kan tage kørekort, har drænet området for ressourcer og har gjort situationen fuldstændig uholdbar.

 

Vi har noteret os, at politiet har udarbejdet en plan, der skal nedbringe ventetiderne på køreprøver. Her tilfører man blandt andet midlertidigt 30 årsværk, låner sagkyndige af forsvaret og lader civile sagkyndige få flere opgaver.

 

Hos ITD vil vi gerne kvittere for, at der nu sker noget på området. Men vi vil også gerne advare imod, at man fra politisk hold tror, at problemerne nu er løst. Det er de nemlig langt fra, og vi er overbeviste om, at hvis ikke der sker noget drastisk på området, så vil vi igen opleve de lange ventelister til gene for både borgere og erhverv.

 

Derfor mener vi hos ITD, at man bør flytte kørerprøverne, kørekortadministration og tilsyn fra politiet og til Færdselsstyrelsen, som har ansvaret for lovgivningen på området. Samtidig bør det overvejes, om en del af løsningen kunne være at privatisere køreprøverne, ligesom man i 2005 privatiserede synshallerne. Under alle omstændigheder vil en overflytning til Færdselsstyrelsen sikre, at kompetencer, procedurer og faglighed samles under en og samme enhed, der kan koordinere med andre statslige enheder. Det er en stor fordel i forhold til at sikre en ensartet kontrol over hele landet.

 

At hele indsatsen er samlet under Færdselsstyrelsen vil skabe sammenhæng mellem regeltilblivelse, implementering, vejledning og kontrol. Det vil samtidig betyde, at man kan sikre en høj teknisk ekspertise og kompetence blandt det personale, der udfører kontrollerne. Vi har brug for, at systemet med køreprøver fungerer hurtigt og smidigt, og selv med politiets nye plan må vi konstatere, at det nuværende system ikke fungerer.

 

For det første er de ekstra ressourcer midlertidige. Når de 30 ekstra årsværk bliver rykket tilbage til deres oprindelige opgaver, og forsvarets sagkyndige vender ”hjem”, vil der igen opstå flaskehalse og dermed lange ventetider. Den nuværende øvelse er altså meget kortsigtet.

 

For det andet er der ingen incitamenter til at få nedbragt ventetiderne, fordi der ikke er konkurrence. Hvorfor har man for eksempel ikke tidligere kunnet komme til prøve om lørdagen? Eller i aftentimerne? Der er behov for et mere effektivt system og smartere måder at løse opgaven på.

 

For det tredje ved vi, at der internationalt findes gode erfaringer med, at andre parter end politiet håndterer køreprøverne. I Finland har man for eksempel overladt opgaven til private virksomheder og oplever ikke de sammen udfordringer med lange ventetider. Det kan altså godt lade sig gøre.

 

Derfor skal der herfra lyde en klar opfordring: Politiets plan for nedbragte ventetider løser ikke problemerne på sigt. Hvis politikerne deler transportbranchens ønske om kortere ventetider, burde man i stedet arbejde aktivt for en overflytning til Færdselsstyrelsen og eventuelt en privatisering.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 19. marts 2019

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet

Fem lastbilproducenter har erkendt, at de har overtrådt konkurrencereglerne i perioden 1997–2011 med aftalte priser. Det er nu ved at være sidste chance for at lægge sag an mod producenterne, og tre eksterne juridiske firmaer har henvendt sig i forbindelse med denne opgave. ITD bistår gerne med at gennemgå aftalerne med firmaerne, inden de underskrives.

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet >
tirsdag 19. marts 2019

Ny Ultra Low Emission Zone i London

Fra den 8. april 2019 skal alle køretøjer, der kører i det centrale London, opfylde nye strammere emissionskrav eller betale en daglig afgift.

Ny Ultra Low Emission Zone i London >
tirsdag 19. marts 2019

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen

Danske Fragtmænd A/S holder tirsdag den 26. marts 2019 konference under overskriften ”Dialog vedrørende den ulige konkurrence i transportbranchen”. 12 politikere deltager i konferencen, der finder sted på Christiansborg fra klokken 08.30 til 12.00. ITD’s medlemmer og ansatte kan også deltage.

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close