torsdag 08. juni 2017 09:35

PostNords problemer skyldes ikke ”historiske årsager”

Af Carina Christensen, administrerende direktør i ITD

Ifølge Danmarks Radio er konklusionen i et lækket notat fra Finansministeriet, at staten godt kan skyde endnu flere skattekroner ind i PostNords underskudsforretning uden at bryde reglerne for EU-statsstøtte. En ekspert udtaler, at man ifølge EU-reglerne godt kan støtte en statsejet postvirksomhed, hvis det sker i en bestræbelse på at hjælpe selskabet af med en byrde, som det hænger på af såkaldte historiske årsager.

 

Mest af alt må dette vist opfattes som en politisk prøveballon. Vi køber i hvert fald på ingen måde den forklaring i transport- og logistikbranchen.

 

PostNords aktuelle problemer er ikke opstået af historiske årsager. De skyldes i høj grad beslutninger truffet i PostNord i nyere tid, hvor man ikke udviste rettidig omhu i forhold til de faldende postmængder, samtidig med at man i den grad var forblændet af at ville være Nordens førende logistikudbyder. Det, som vi ser i dag, er i væsentlig omfang resultatet af færre og færre breve kombineret med en fejlslået ekspansionsstrategi i PostNord, som ikke kan bortforklares som ”historiske årsager”.

 

For os er sagen fortsat helt klar. Den danske stat skal ikke tage endnu en dårlig beslutning og poste flere penge i det sorte hul, som Postnord har udviklet sig til. Konkurrencen er i forvejen benhård på transportmarkedet og fortjenesten lille. Vi ser i ITD ingen som helst grund til, at man med skattefinansierede midler åbner yderligere op for at skabe plads til en stor statslig transport- og logistikvirksomhed, der kan trykke priserne helt ned under gulvet på pakker og stykgods.


Vi følger den politiske beslutningsproces i denne sag helt til dørs, og vi vil gøre vores til, at man politisk ikke træffer beslutninger, der vil ødelægge markedet for de private transport- og logistikvirksomheder, som vi er meget stolte af. Posten skal frem ja, men ikke for enhver pris, og i hvert fald ikke så det rammer stykgods og pakkemarkedet. Husk det, når I sidder ved forhandlingsbordet. Og lad være med at bortforklare det med ”historiske årsager”.

 

Foto: Postnord

SENESTE ITD NYT
tirsdag 19. marts 2019

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet

Fem lastbilproducenter har erkendt, at de har overtrådt konkurrencereglerne i perioden 1997–2011 med aftalte priser. Det er nu ved at være sidste chance for at lægge sag an mod producenterne, og tre eksterne juridiske firmaer har henvendt sig i forbindelse med denne opgave. ITD bistår gerne med at gennemgå aftalerne med firmaerne, inden de underskrives.

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet >
tirsdag 19. marts 2019

Ny Ultra Low Emission Zone i London

Fra den 8. april 2019 skal alle køretøjer, der kører i det centrale London, opfylde nye strammere emissionskrav eller betale en daglig afgift.

Ny Ultra Low Emission Zone i London >
tirsdag 19. marts 2019

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen

Danske Fragtmænd A/S holder tirsdag den 26. marts 2019 konference under overskriften ”Dialog vedrørende den ulige konkurrence i transportbranchen”. 12 politikere deltager i konferencen, der finder sted på Christiansborg fra klokken 08.30 til 12.00. ITD’s medlemmer og ansatte kan også deltage.

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close