torsdag 08. juni 2017 09:35

PostNords problemer skyldes ikke ”historiske årsager”

Af Carina Christensen, administrerende direktør i ITD

Ifølge Danmarks Radio er konklusionen i et lækket notat fra Finansministeriet, at staten godt kan skyde endnu flere skattekroner ind i PostNords underskudsforretning uden at bryde reglerne for EU-statsstøtte. En ekspert udtaler, at man ifølge EU-reglerne godt kan støtte en statsejet postvirksomhed, hvis det sker i en bestræbelse på at hjælpe selskabet af med en byrde, som det hænger på af såkaldte historiske årsager.

 

Mest af alt må dette vist opfattes som en politisk prøveballon. Vi køber i hvert fald på ingen måde den forklaring i transport- og logistikbranchen.

 

PostNords aktuelle problemer er ikke opstået af historiske årsager. De skyldes i høj grad beslutninger truffet i PostNord i nyere tid, hvor man ikke udviste rettidig omhu i forhold til de faldende postmængder, samtidig med at man i den grad var forblændet af at ville være Nordens førende logistikudbyder. Det, som vi ser i dag, er i væsentlig omfang resultatet af færre og færre breve kombineret med en fejlslået ekspansionsstrategi i PostNord, som ikke kan bortforklares som ”historiske årsager”.

 

For os er sagen fortsat helt klar. Den danske stat skal ikke tage endnu en dårlig beslutning og poste flere penge i det sorte hul, som Postnord har udviklet sig til. Konkurrencen er i forvejen benhård på transportmarkedet og fortjenesten lille. Vi ser i ITD ingen som helst grund til, at man med skattefinansierede midler åbner yderligere op for at skabe plads til en stor statslig transport- og logistikvirksomhed, der kan trykke priserne helt ned under gulvet på pakker og stykgods.


Vi følger den politiske beslutningsproces i denne sag helt til dørs, og vi vil gøre vores til, at man politisk ikke træffer beslutninger, der vil ødelægge markedet for de private transport- og logistikvirksomheder, som vi er meget stolte af. Posten skal frem ja, men ikke for enhver pris, og i hvert fald ikke så det rammer stykgods og pakkemarkedet. Husk det, når I sidder ved forhandlingsbordet. Og lad være med at bortforklare det med ”historiske årsager”.

 

Foto: Postnord

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close