torsdag 02. februar 2017 12:23

Send de nationale særregler til tælling, Dombrovskis!

Af Karen Roiy, public affairs chef i ITD

Når EU's kommissær for social dialog, Valdis Dombrovskis, lander i København i dag torsdag 2. februar 2017 for at deltage i et borgerdialogmøde med konkurrencekommissær Margrethe Vestager, så har han en klar dagsorden med sig i bagagen. De sociale forhold i det indre marked skal forbedres. Det er en del af det arbejde, den samlede EU-Kommission bruger mange kræfter på netop nu. Og vi er enige i den linje i transport- og logistiksektoren. Jo bedre og mere fair forhold vi kan skabe for den europæiske transportsektor, jo bedre står den danske vejgodstransport i konkurrencen med resten af Europa. Men det skal ske på et fælleseuropæisk grundlag, og det er det budskab, som vi vil gå til Valdis Dombrovskis med.

Det vil ikke alene åbne op for mere gennemsigtighed og mere fair konkurrence på de europæiske veje, det vil også sikre ordentlige vilkår og fjerne gråzoner, som i dag er med til at give vores sektor et dårligt image udadtil.

Virkeligheden er jo, at vejgodstransporten er central for det europæiske samfund. Vores medlemmer og europæiske kollegaer transporterer 75 procent af det gods, der dagligt bevæger sig fra produktionsvirksomheder til transportcentre for i sidste ende at havne hos kunderne. Og prognoserne for de europæiske godsmængder peger kun opad, godt hjulpet på vej af stigende e-handel og ændrede transportstrømme.

Fordi markedet trives og godset skal fragtes, er den europæiske konkurrence mellem transport- og logistikvirksomhederne benhård. Det har betydet, at vi de seneste år har set en række EU-medlemslande, herunder Danmark, forsøge at sætte hindringer op for det frie indre marked. En håndfuld lande med Tyskland og Frankrig i front har indført nationale mindstelønninger, der trækker et langt spor af administrative byrder i form af blanketter på mange forskellige sprog efter sig. Det er en, i vores øjne, unødvendig byrde for de professionelle transport- og logistikvirksomheder, der dagligt skal krydse op til flere grænseovergange under deres transporter.

Derfor er vores melding til Kommissionens arbejde også helt klar. Når man fra Kommissionens side ønsker at tage fat på det sociale spørgsmål og ændre de nuværende forhold, er det derfor alfa og omega, at man i ambitionen om at skabe bedre sociale forhold på tværs af Europa samtidig sender de nationale særregler til tælling. Et fælleseuropæisk regelsæt må være udgangspunktet for, at det frie indre marked igen kan komme op i det gear, som ikke alene transport- og logistiksektoren, men også det omkringliggende samfund kan få gavn af.

Bragt på Altinget Transport dags dato.

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 19. september 2019

Tyskland: Vejarbejde på tre motorveje i den tyske delstat Sachsen-Anhalt

Vejarbejde på motorvejene A2, A14 og A36 er begyndt. Chauffører står over for mange vanskeligheder. Her er alternative ruter.

Tyskland: Vejarbejde på tre motorveje i den tyske delstat Sachsen-Anhalt >
torsdag 19. september 2019

ITD lukker ned for forsikringsaktiviteter i udlandet

Det er yderst vanskeligt at få en rentabel mæglervirksomhed på det internationale forsikringsmarked, og derfor stopper ITD Forsikringsmægler sine aktiviteter og lukker filialerne i Rumænien og Polen ned hurtigst muligt.

ITD lukker ned for forsikringsaktiviteter i udlandet >
onsdag 18. september 2019

Bliv klogere på erhvervs- og transportforsikringer

ITD inviterer til kursus om forsikringsaftaler onsdag den 2. oktober 2019 fra klokken 13 til 17 hos TRYG i Kolding.

Bliv klogere på erhvervs- og transportforsikringer >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close