torsdag 02. februar 2017 12:23

Send de nationale særregler til tælling, Dombrovskis!

Af Karen Roiy, public affairs chef i ITD

Når EU's kommissær for social dialog, Valdis Dombrovskis, lander i København i dag torsdag 2. februar 2017 for at deltage i et borgerdialogmøde med konkurrencekommissær Margrethe Vestager, så har han en klar dagsorden med sig i bagagen. De sociale forhold i det indre marked skal forbedres. Det er en del af det arbejde, den samlede EU-Kommission bruger mange kræfter på netop nu. Og vi er enige i den linje i transport- og logistiksektoren. Jo bedre og mere fair forhold vi kan skabe for den europæiske transportsektor, jo bedre står den danske vejgodstransport i konkurrencen med resten af Europa. Men det skal ske på et fælleseuropæisk grundlag, og det er det budskab, som vi vil gå til Valdis Dombrovskis med.

Det vil ikke alene åbne op for mere gennemsigtighed og mere fair konkurrence på de europæiske veje, det vil også sikre ordentlige vilkår og fjerne gråzoner, som i dag er med til at give vores sektor et dårligt image udadtil.

Virkeligheden er jo, at vejgodstransporten er central for det europæiske samfund. Vores medlemmer og europæiske kollegaer transporterer 75 procent af det gods, der dagligt bevæger sig fra produktionsvirksomheder til transportcentre for i sidste ende at havne hos kunderne. Og prognoserne for de europæiske godsmængder peger kun opad, godt hjulpet på vej af stigende e-handel og ændrede transportstrømme.

Fordi markedet trives og godset skal fragtes, er den europæiske konkurrence mellem transport- og logistikvirksomhederne benhård. Det har betydet, at vi de seneste år har set en række EU-medlemslande, herunder Danmark, forsøge at sætte hindringer op for det frie indre marked. En håndfuld lande med Tyskland og Frankrig i front har indført nationale mindstelønninger, der trækker et langt spor af administrative byrder i form af blanketter på mange forskellige sprog efter sig. Det er en, i vores øjne, unødvendig byrde for de professionelle transport- og logistikvirksomheder, der dagligt skal krydse op til flere grænseovergange under deres transporter.

Derfor er vores melding til Kommissionens arbejde også helt klar. Når man fra Kommissionens side ønsker at tage fat på det sociale spørgsmål og ændre de nuværende forhold, er det derfor alfa og omega, at man i ambitionen om at skabe bedre sociale forhold på tværs af Europa samtidig sender de nationale særregler til tælling. Et fælleseuropæisk regelsæt må være udgangspunktet for, at det frie indre marked igen kan komme op i det gear, som ikke alene transport- og logistiksektoren, men også det omkringliggende samfund kan få gavn af.

Bragt på Altinget Transport dags dato.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 19. marts 2019

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet

Fem lastbilproducenter har erkendt, at de har overtrådt konkurrencereglerne i perioden 1997–2011 med aftalte priser. Det er nu ved at være sidste chance for at lægge sag an mod producenterne, og tre eksterne juridiske firmaer har henvendt sig i forbindelse med denne opgave. ITD bistår gerne med at gennemgå aftalerne med firmaerne, inden de underskrives.

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet >
tirsdag 19. marts 2019

Ny Ultra Low Emission Zone i London

Fra den 8. april 2019 skal alle køretøjer, der kører i det centrale London, opfylde nye strammere emissionskrav eller betale en daglig afgift.

Ny Ultra Low Emission Zone i London >
tirsdag 19. marts 2019

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen

Danske Fragtmænd A/S holder tirsdag den 26. marts 2019 konference under overskriften ”Dialog vedrørende den ulige konkurrence i transportbranchen”. 12 politikere deltager i konferencen, der finder sted på Christiansborg fra klokken 08.30 til 12.00. ITD’s medlemmer og ansatte kan også deltage.

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close