Et splittet Europa Parlament sender vejpakken retur til transportudvalget
ITD overværede i dag plenarsamlingen i Strasbourg, hvor Europaparlamentarikerne med stor tydelighed demonstrerede en enorm splittelse på tværs af grupperne i spørgsmålene om udstationering, cabotage og kørehviletid. Splittelsen var særlig stærk på spørgsmålet om, hvorvidt udstationeringsdirektivet skal finde anvendelse på internationale transporter. Efter dagens afstemning er vejpakkeforhandlingerne ikke kommet et skridt videre, og situationen er stadig uafklaret. Europa-Parlamentet besluttede at sende spørgsmålene om udstationering, cabotage og køre – og hviletid tilbage til deres transportudvalg, som nu på ny skal behandle forslagene.
- I ITD ærgrer det os at se, hvor stor splittelsen fortsat er mellem beslutningstagerne på disse meget væsentlig spørgsmål for hele den europæiske vejgodstransport. Vejpakkeforhandlingerne har nu pågået i mere end et år, og vi havde håbet, at grupperne i Europa-Parlamentet var begyndt at nærme sig hinanden bare en smule. Det er der ingen tegn på. Vi har brug for, at der landes et forhandlingsresultat med nye fælles spilleregler for den europæiske vejgodstransport, der bakkes op af alle medlemslande. Lander man ikke et vejpakkeresultat, så ender vi ud med et kludetæppe af nationale regelsæt, som vil være til stor skade for vores erhverv, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent i ITD.
Europa-Parlamentets transportudvalg mødes i løbet af næste uge for at gøre status på situationen. ITD håber, at forhandlingerne meget hurtigt genoptages, så sagen igen kan komme retur til Parlamentet. Hvis ikke der findes de rigtige kompromiser, både i Europa-Parlamentet og ikke mindst i Ministerrådet, bliver det yderst vanskeligt at nå i mål inden EU-parlamentarikerne går i valgkamp.
- Der må og skal findes kompromiser, der kan samle hele EU. Heldigvis er det politikere med stor indsigt i transportsektoren, der har fået opgaven med at gennemgå kompromisforslagene igen. Der er stadig håb for, at der kan findes en fornuftig og ordentlig løsning til gavn for transporterhvervet, men timeglasset rinder ud, siger Emma Hadrovic.
ITD har i mere end et år arbejdet intensivt for at få medlemslandene til at samle sig om afbalancerede regler i vejpakken, og har for eksempel modtaget en enorm støtte fra alle sider i Europa om, at de internationale transporter ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. Den indsats fortsætter nu endnu mere intenst.
Foto: Colourbox