onsdag 04. juli 2018 16:36

Et splittet Europa Parlament sender vejpakken retur til transportudvalget

Europa-Parlamentet skulle i dag tage stilling til væsentlige dele af vejpakken, herunder kompromisforslag vedrørende udstationering, cabotage og køre– og hviletid. Et stærkt splittet parlament kunne dog ikke nå til enighed på nogen af disse punkter. Spørgsmålet sendes nu retur til Europa-parlamentets transportudvalg, som nu skal forsøge at finde nye kompromisforslag, der kan samle alle EU-medlemslande. Det bliver et kapløb med tiden, hvis disse vigtige elementer i vejpakken skal kunne behandles før valget til Parlamentet i maj 2019.

ITD overværede i dag plenarsamlingen i Strasbourg, hvor Europaparlamentarikerne med stor tydelighed demonstrerede en enorm splittelse på tværs af grupperne i spørgsmålene om udstationering, cabotage og kørehviletid. Splittelsen var særlig stærk på spørgsmålet om, hvorvidt udstationeringsdirektivet skal finde anvendelse på internationale transporter. Efter dagens afstemning er vejpakkeforhandlingerne ikke kommet et skridt videre, og situationen er stadig uafklaret. Europa-Parlamentet besluttede at sende spørgsmålene om udstationering, cabotage og køre – og hviletid tilbage til deres transportudvalg, som nu på ny skal behandle forslagene.


-  I ITD ærgrer det os at se, hvor stor splittelsen fortsat er mellem beslutningstagerne på disse meget væsentlig spørgsmål for hele den europæiske vejgodstransport. Vejpakkeforhandlingerne har nu pågået i mere end et år, og vi havde håbet, at grupperne i Europa-Parlamentet var begyndt at nærme sig hinanden bare en smule. Det er der ingen tegn på. Vi har brug for, at der landes et forhandlingsresultat med nye fælles spilleregler for den europæiske vejgodstransport, der bakkes op af alle medlemslande. Lander man ikke et vejpakkeresultat, så ender vi ud med et kludetæppe af nationale regelsæt, som vil være til stor skade for vores erhverv, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent i ITD.

Europa-Parlamentets transportudvalg mødes i løbet af næste uge for at gøre status på situationen. ITD håber, at forhandlingerne meget hurtigt genoptages, så sagen igen kan komme retur til Parlamentet. Hvis ikke der findes de rigtige kompromiser, både i Europa-Parlamentet og ikke mindst i Ministerrådet, bliver det yderst vanskeligt at nå i mål inden EU-parlamentarikerne går i valgkamp.

- Der må og skal findes kompromiser, der kan samle hele EU. Heldigvis er det politikere med stor indsigt i transportsektoren, der har fået opgaven med at gennemgå kompromisforslagene igen. Der er stadig håb for, at der kan findes en fornuftig og ordentlig løsning til gavn for transporterhvervet, men timeglasset rinder ud, siger Emma Hadrovic.

ITD har i mere end et år arbejdet intensivt for at få medlemslandene til at samle sig om afbalancerede regler i vejpakken, og har for eksempel modtaget en enorm støtte fra alle sider i Europa om, at de internationale transporter ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet. Den indsats fortsætter nu endnu mere intenst.  

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
onsdag 20. februar 2019

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Som led i at fremme den grønne omstilling i transportsektoren er EU-landene og Europa-Parlamentet blevet enige om en aftale, der for første gang stiller krav til udledningen af CO2 i nye lastbiler. Aftalen er et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren, mener brancheorganisationen ITD.

ITD: Nye CO2-krav til lastbiler vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner >
onsdag 20. februar 2019

ITD bliver eneejer af VIALTIS SARL

I 2012 købte ITD Holding 80 procent af aktiekapitalen i VIALTIS SARL, og nu er de resterende 20 procent af aktierne også købt.

ITD bliver eneejer af VIALTIS SARL >
tirsdag 19. februar 2019

Færdselsstyrelsen har lavet et faktaark om varebilskrav

Den 1. juli 2019 træder de nye regler for varebiler i kraft. Færdselsstyrelsen har udarbejdet et faktaark, som kort skitserer de nye krav til både varebilsvognmænd og -chauffører.

Færdselsstyrelsen har lavet et faktaark om varebilskrav >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close