fredag 05. oktober 2018 15:43

ITD: Flot og visionær infrastrukturplan bringer endelig København på højde med andre storbyer i Europa

Statsministeren, transportministeren og erhvervsministeren har i dag sammen med Københavns overborgmester præsenteret en meget ambitiøs og langsigtet strategiplan for fremtidens København. Ifølge planen skal der anlægges en ny Østlig Ringvej og en ny metroforbindelse. Ringvejen anlægges som tunnel og kommer til at gå gennem en nyskabt ø – Lynetteholmen, der etableres som en kunstig forlængelse af Refshaleøen. ITD glæder sig over den visionære plan, der vil løfte infrastrukturen i København til nye højder til gavn for hele Danmark.

Regeringen og Københavns kommunes overborgmester, Frank Jensen, har underskrevet en principaftale om at anlægge ”Lynetteholmen”, der skal forbinde Nordhavn med Refshaleøen. Et centralt punkt for udviklingen af dette område er etableringen af ny infrastruktur, der sikrer tilgængeligheden. I den forbindelse skal der anlægges en Østlig Ringvej fra Nordhavn til motorvejen på Amager samt en metrobetjening af området. Ringvejen skal etableres som tunnel. Regeringen og overborgmesteren mener, at det samlede projektet kan finansieres af egne indtægter, og at etableringen af Lynetteholmen kan anvendes som løftestang til omkostningerne for infrastrukturen.

- I ITD er vi begejstrede for denne visionære infrastrukturplan, som endelig vil give København den ring rundt om byen, som mange andre storbyer i Europa også har. Det er en stor gevinst – ikke bare for hovedstaden – men for hele Danmark. Selvom projektet først står færdigt om mange år, så slutter det cirklen rundt om byen, og det forbedrer adgangen for alle. Projektet vil være til stor gavn for både virksomheder og borgere og vil lede den tunge trafik uden om midtbyen til gavn for trafiksikkerhed, trængsel og miljø. Vi håber, at der kan samles politisk opbakning og afsættes midler, der kan få skubbet projektet i gang hurtigst muligt. Kan den præsenterede økonomiske model gennemføres, vil det også kunne skabe rum for andre tiltrængte infrastrukturprojekter i Danmark, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.  

Forundersøgelserne til projektet ligger først klar omkring 2020 og både plan og finansiering skal forhandles på plads politisk. På dagens pressemøde om planen kom det endvidere frem, at man ved årsskiftet vil fremlægge en endnu større plan for hele hovedstaden. Byggeriet af Lynetteholmen vurderes til at kunne påbegyndes omkring 2035 og bydelen ventes fuldt udbygget og beboet omkring 2070.


Læs mere om planerne på transportministeriets hjemmeside: https://www.trm.dk/da/nyheder/2018/regeringen-og-koebenhavns-kommune-vil-bygge-en-helt-ny-bydel 

 

Foto: Transportministeriet.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >