torsdag 22. marts 2018 17:06

ITD fortalte om transportbranchens udfordringer med rekruttering

Arbejdsmarkedet er rødglødende og transport- og logistikbranchen står over for enorme udfordringer med at rekruttere det nødvendige antal kvalificerede ansatte. Og selv om der bliver gjort meget i branchen, er der behov for politisk støtte. Dette havde ITD anledning til at drøfte med Folketingets beskæftigelsesudvalg, som torsdag den 22. marts 2018 var på besøg i Aabenraa Kommune.

Transport- og logstikbranchen har stort fokus på at fastholde og rekruttere medarbejdere. Men på trods af indsatsen er der lige nu 1.075 ledige stillinger i branchen, som der forgæves er forsøgt at rekruttere til. Og udviklingen forventes at fortsætte i takt med et stigende transportbehov og en aldrende arbejdsstyrke. Rekrutteringsudfordringen skal løses, ellers vil det skade den danske økonomi og eksport.

 

ITD og ITD’s medlemmer har allerede fokus på alternative rekrutteringsformer, støtter branchens lærerpladsgaranti og har fokus på andre målgrupper som for eksempel kvinder og marginaliserede grupper som flygtninge eller veteraner. Men branchen kan ikke løse udfordringen selv, og der er brug for politisk opbakning. Det fortalte ITD til politikerne i Folketingets Beskæftigelsesudvalg, da de torsdag den 22. marts var på besøg i Aabenraa Kommune.

 

- ITD ser gerne, at der følger økonomisk støtte med til den nødvendige oplæring af ledige til en ny branche og job. Her skal politikerne hjælpe til, fordi mange virksomheder i den daglig drift har svært ved at afsætte medarbejderressourcer til sidemandsoplæring. Et succesfuldt forløb for begge parter forudsætter, at der i virksomheden kan sikres nødvendig tid til at lære den unge eller ledige håndværket, siger Jørgen Smed, specialkonsulent i ITD Arbejdsmarked.

 

- Og når for eksempelvis en ledig skal oplæres som chauffør betyder det typisk en sidemandsoplæring, hvor to medarbejdere – føllet og den erfarne medarbejder – er ude på landevejene. Det er ressourcetungt for virksomhederne, og det budskab var vigtigt at dele med politikerne, fortsætter Jørgen Smed.

 

ITD ønsker også, at politikerne har fokus på at sikre potentielle medarbejdere i branchen de nødvendige formelle kompetencer i form af omskoling eller opkvalificering. Et job i transportbranchen kræver typisk stort kørekort, truckcertifikat og/eller andre certifikater og specialkompetencer, før den ledige kan udfylde et job i branchen.

 

For udsatte grupper spiller mentorer en væsentlig rolle for succesfuld indslusning på arbejdsmarkedet. I forhold til eksempelvis unge på kanten betyder det en stor forskel for virksomheden, at der er en kommunal mentor, som holder snor i den unge og hjælper med sociale udfordringer.

 

ITD og brancheforeningens medlemmer er deres sociale ansvar bevidst, og det rimer godt med, at der er behov for flere hænder inden for branchen. Der er derfor sat flere forskellige aktiviteter i gang med henblik på alternativ rekruttering. Et af de konkrete aktiviteter er beskæftigelsesprojektet Unge på Toppen, der var et offentligt-privat partnerskab med Aabenraa Kommune for unge kontanthjælpsmodtagere i 2017. Det deltog ITD i sammen med en række transport- og logistikvirksomheder med et godt resultat, men som også gav nogle erfaringer til at sikre endnu flere udsatte et job. Hedensted kommune kører et tilsvarende projekt i 2018 målrettet unge kontanthjælpsmodtagere.

 

Fakta:

De seneste tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at der i transportbranchen er cirka 1.075 ledige stillinger på grund af forgæves rekruttering.

Om få år står Danmark med cirka 2.500 ubesatte chaufførstillinger, og rekrutteringsudfordringen bliver ikke mindre af, at 50 procent af alle lastbilchauffører er over 50 år, og 15 procent er over 60 år.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >