onsdag 13. juni 2018 10:15

ITD hilser EU-Kommissionens forslag om mere trafiksikkerhed velkommen

Blandt EU-Kommissionens otte udspil i vejpakkens del 3, der blev fremlagt i slutningen af maj 2018, hører også forslag til at øge trafiksikkerheden på de europæiske veje. Derudover skal EU-landene også blive endnu bedre til at udveksle erfaring og viden om trafiksikkerhed med hinanden.

Et større fokus på at beskytte de bløde trafikanter er med i EU-Kommissionens forslag om større trafiksikkerhed i vejpakkens del 3.

 

- Trafiksikkerhed står højt på vores politiske dagsorden, og det er et emne, som vi og vore medlemmer konstant beskæftiger sig med. Jeg glæder mig over, at der på europæisk niveau ER sket et fald i antallet af alvorlige uheld i trafikken, herunder med lastbiler. Men ulykkestallene i EU viser også, at den positive udvikling er stagneret de seneste år, og som bekendt er én ulykke jo en for meget. Vi er derfor tilfredse med, at EU-Kommissionen fremlægger nye forslag til yderligere sikring af trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

 

Kommissionen foreslår endvidere, at det europæiske vejnet i højere grad end hidtil bedømmes ud fra de risici, der er ved en given vej. Det bør ske ved, at vejnettet inddeles i tre risikoklasser, afhængig af vejenes sikkerhedsniveau. Herefter bør veje, hvor der sker relativt mange trafikulykker, ligge højest på listen over vejanlæg, der eventuelt skal bygges om eller på anden måde forbedres.


Hvert enkelt EU-land pålægges desuden at etablere ét fælles nationalt vejsikkerhedssystem for på den måde at gennemføre ensartede og enkle administrative procedurer i landene.

- Set fra ITD’s side konstaterer vi med tilfredshed, at vi i Danmark er rigtig godt med på dette område. Mange af de forslag, der er lagt frem, er i vid udstrækning allerede opfyldt af de danske vejmyndigheder, og det gælder såvel statsligt som kommunalt. Jeg betragter derfor også mere det foreliggende forslag som et udtryk for, at EU ønsker at sikrer en høj ensartet trafikinfrastruktur over hele EU, hvorefter alle veje, uanset om de er i Grækenland, Danmark eller Irland skal opfylde ret strenge krav til bygning og vedligehold af vejinfrastrukturen for på den måde at sikre en høj trafiksikkerhed, siger Anders Jessen.


Enkle procedurer for vejnet

Desuden foreslås der indført mere enkle procedurer ved projektering og anlæg af det såkaldte transeuropæiske vejnet, også kaldet TEN-T. Det består af de helt overordnede EU-vejforbindelser, som er med til at binde EU-landene økonomisk sammen. Efter planerne står det samlede TEN-T-net klar i 2030, og i Danmark er den faste forbindelse over Femern Bælt et eksempel på et TEN-T-støttet projekt.


Kommissionen gør med sit forslag om forenkling af TEN-T-vejnettet særligt opmærksom på, at der historisk set har været mange tilfælde, hvor det har taget for lang tid at etablere disse veje. Kommissionen vil med forslaget sikre, at der ikke går så lang tid fra plan til færdigt anlæg.


Forslagene om trafiksikkerhed og TEN-T kan læses på disse link:

Vejinfrastruktursikkerhed:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/com-2018-274_en


Forslag om forenkling af TEN-T–reglerne:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A277%3AFIN

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >