onsdag 13. juni 2018 10:15

ITD hilser EU-Kommissionens forslag om mere trafiksikkerhed velkommen

Blandt EU-Kommissionens otte udspil i vejpakkens del 3, der blev fremlagt i slutningen af maj 2018, hører også forslag til at øge trafiksikkerheden på de europæiske veje. Derudover skal EU-landene også blive endnu bedre til at udveksle erfaring og viden om trafiksikkerhed med hinanden.

Et større fokus på at beskytte de bløde trafikanter er med i EU-Kommissionens forslag om større trafiksikkerhed i vejpakkens del 3.

 

- Trafiksikkerhed står højt på vores politiske dagsorden, og det er et emne, som vi og vore medlemmer konstant beskæftiger sig med. Jeg glæder mig over, at der på europæisk niveau ER sket et fald i antallet af alvorlige uheld i trafikken, herunder med lastbiler. Men ulykkestallene i EU viser også, at den positive udvikling er stagneret de seneste år, og som bekendt er én ulykke jo en for meget. Vi er derfor tilfredse med, at EU-Kommissionen fremlægger nye forslag til yderligere sikring af trafiksikkerheden, siger Anders Jessen, chefkonsulent i ITD.

 

Kommissionen foreslår endvidere, at det europæiske vejnet i højere grad end hidtil bedømmes ud fra de risici, der er ved en given vej. Det bør ske ved, at vejnettet inddeles i tre risikoklasser, afhængig af vejenes sikkerhedsniveau. Herefter bør veje, hvor der sker relativt mange trafikulykker, ligge højest på listen over vejanlæg, der eventuelt skal bygges om eller på anden måde forbedres.


Hvert enkelt EU-land pålægges desuden at etablere ét fælles nationalt vejsikkerhedssystem for på den måde at gennemføre ensartede og enkle administrative procedurer i landene.

- Set fra ITD’s side konstaterer vi med tilfredshed, at vi i Danmark er rigtig godt med på dette område. Mange af de forslag, der er lagt frem, er i vid udstrækning allerede opfyldt af de danske vejmyndigheder, og det gælder såvel statsligt som kommunalt. Jeg betragter derfor også mere det foreliggende forslag som et udtryk for, at EU ønsker at sikrer en høj ensartet trafikinfrastruktur over hele EU, hvorefter alle veje, uanset om de er i Grækenland, Danmark eller Irland skal opfylde ret strenge krav til bygning og vedligehold af vejinfrastrukturen for på den måde at sikre en høj trafiksikkerhed, siger Anders Jessen.


Enkle procedurer for vejnet

Desuden foreslås der indført mere enkle procedurer ved projektering og anlæg af det såkaldte transeuropæiske vejnet, også kaldet TEN-T. Det består af de helt overordnede EU-vejforbindelser, som er med til at binde EU-landene økonomisk sammen. Efter planerne står det samlede TEN-T-net klar i 2030, og i Danmark er den faste forbindelse over Femern Bælt et eksempel på et TEN-T-støttet projekt.


Kommissionen gør med sit forslag om forenkling af TEN-T-vejnettet særligt opmærksom på, at der historisk set har været mange tilfælde, hvor det har taget for lang tid at etablere disse veje. Kommissionen vil med forslaget sikre, at der ikke går så lang tid fra plan til færdigt anlæg.


Forslagene om trafiksikkerhed og TEN-T kan læses på disse link:

Vejinfrastruktursikkerhed:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/initiatives/com-2018-274_en


Forslag om forenkling af TEN-T–reglerne:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2018%3A277%3AFIN

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 11. december 2018

ITD's vækstpanel leverede sine anbefalinger

ITD's vækstpanel afholdt i dag deres tredje og sidste møde på Hotel Kolding Fjord. Mødet er netop slut og panelet har afleveret sine anbefalinger.

ITD's vækstpanel leverede sine anbefalinger >
tirsdag 11. december 2018

Toldekspeditionens åbningstider til jul og nytår

Vær opmærksom på, at der er ændrede åbningstider hos Toldekspedition Padborg i julen 2018 samt på nytårsdag 2019.

Toldekspeditionens åbningstider til jul og nytår >
tirsdag 11. december 2018

Tyske myndigheder fastholder krav om sideafskærmning i venstre side

De tyske kontrolmyndigheder har meddelt, at de fra starten af 2019 igen vil sanktionere danske køretøjer, der ikke er forsynet med sideafskærmning i venstre side.

Tyske myndigheder fastholder krav om sideafskærmning i venstre side >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close