tirsdag 03. juli 2018 18:35

ITD klager til EU-Kommissionen over kapitalindskud til Post Nord Logistics

ITD klager nu til EU-Kommissionen over PostNord Gruppens planer om at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe datterselskabet, Post Nord Logistics, på fode igen. Tilførslen af kapital til det skrantende selskab er ulovlig statsstøtte, som ikke kan godkendes efter EU’s regler, mener ITD.

Kerneforretningen i Post Nord Gruppens datterselskab, Post Nord Logistics, er fragt af stykgods og pallegods. Dermed er det statsejede Post Nord Logistics i direkte konkurrence med ITD’s medlemsvirksomheder på det private transport- og logistikmarked. Efter flere år med underskud led PostNord Logistics i seneste regnskabsår et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele aktiekapitalen. På den baggrund har moderselskabet PostNord Group i regnskabet meldt ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.

 

-      Der er på ingen måde plads til en underskudsgivende aktør, som holdes kunstigt i live med kapitalindskud fra deres statslige ejere på det private stykgodsmarked, som i forvejen er stærkt konkurrenceudsat. Vi har drøftet oplysningerne om det planlagte kapitalindskud fra Post Nord Gruppen til datterselskabet, Post Nord Logistics, med vores advokat i Bruxelles, og vi er nået frem til, at der er grundlag for at rejse sagen over for EU-Kommissionen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Post Nord Gruppen er lige nu i så store vanskeligheder med deres forretning inden for breve og pakker i Post Danmark, at man har måttet iværksætte en offentligt finansieret redningsplan til flere milliarder kroner. ITD indgav på den baggrund i november 2017 en officiel klage til EU-Kommissionen over den påtænkte statsstøtte fra den danske og den svenske stat til Post Danmark. ITD's klage omhandlede blandt andet kapitaltilskud til den befordringspligtige del og til dækning af PostNords løbende underskud. EU-Kommissionen traf for nylig afgørelse om ny støtte til Post Danmark til postbefordringspligten. Kommissionen har dog endnu ikke afgjort den del af ITD's klage, der omhandler, hvorvidt øvrige kapitaloverførsler til Post Danmark er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler. Sagen kører således fortsat i Kommissionen.

-      Kommissionen arbejder stadig videre med den del af vores klage, som vedrører statsstøtte i form af kapitaltilskud. Som supplement til vores klage, der vedrører Post Danmark, sender vi nu også en officiel klage til Kommissionen vedrørende Post Nord Gruppens planer om også at yde kapitalindskud til PostNord Logistics. Kapitalindskud finansieret af skattekroner må ikke skade det private transport og logistikmarked, og vi vil også i denne sag gå langt for at skærme vores medlemmer mod unfair offentlig konkurrence.

 

Foto: Henning Bagger, Ritzau Scanpix

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >