torsdag 09. august 2018 15:58

ITD kræver hurtig afklaring af regler for 25 timers parkering

Parkeringskontrol Nord har i dag oplyst, at de indstiller kontrollen og uddeling af afgifter til lastbiler, der ikke overholder reglen om max 25-timers parkering på de 90 statslige rastepladser. Hos Vejdirektoratet bekræfter de, at Parkeringskontrol Nord nu ikke længere udskriver afgifter. I ITD er man utilfredse med den uklarhed, der nu er skabt om parkeringsreglerne, og organisationen forventer en meget hurtigt afklaring fra Vejdirektoratet.

Parkeringskontrol Nord har i dag oplyst, at de indstiller kontrollen og uddeling af afgifter til lastbiler, der ikke overholder reglen om max 25-timers parkering på de 90 statslige rastepladser. Det sker på baggrund af en skrivelse til Danmark fra EU-Kommissionen i juli, hvor 25-timers reglen blev voldsomt kritiseret, og hvor Kommissionen ”truede” med en retssag, hvis ikke Danmark retter ind og igen åbner op for muligheden for, at alle lastbilchauffører kan holde deres reducerede hvil på de danske statskontrollerede rastepladser. De nye parkeringsregler trådte i kraft den 1. juli 2018.

 

Parkeringskontrol Nord anser det fortsat som ulovligt at parkere mere end 25 timer på de statslige rastepladser, og chaufførerne skal stadig rette sig efter de opsatte skilte på rastepladser. Hos Vejdirektoratet bekræfter man, at Parkeringskontrol Nord nu ikke længere udskriver afgifter.

 

I ITD er man dybt forundrede over udmeldingen fra Parkering Nord og den uklarhed, der hermed er skabt om reglerne.

 

- Parkeringsreglerne har stor betydning for transportvirksomhederne, og det er en useriøs behandling af et hårdtarbejdende erhverv, at man nu skaber uklarhed om reglerne for parkering på de statslige rastepladser. Vores udgangspunkt er altid, at vi ønsker enkle og klare regler, der kan forstås af virksomhederne, og som håndhæves og kontrolleres. Lige nu hersker der stor forvirring om de nye parkeringsregler, og vi forventer, at Vejdirektoratet meget hurtigt melder klart ud, hvad der er den gældende retstilstand på området, siger Anders Jessen, politisk chefkonsulent hos ITD.

 

ITD følger sagen tæt og tager nu kontakt til Vejdirektoratet.

 

Arkivfoto: Joachim Rode, Ritzau/Scanpix

SENESTE ITD NYT
tirsdag 12. februar 2019

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet >
fredag 08. februar 2019

Godt nyt fra regeringen: Byrdeudspil hæver højde og hastighed for lastbilerne

Med 42 nye initiativer vil regeringen lette erhvervslivet for administrative byrder og snærende regler. To væsentlige initiativer vil få stor betydning for transporterhvervet, nemlig forhøjelsen af hastighedsgrænsen og lempelsen af den tilladte højde for lastbilerne. Herudover vil også en række digitale tiltag og effektiviseringer få positiv effekt, vurderer ITD, der tager godt imod regeringens udspil.

Godt nyt fra regeringen: Byrdeudspil hæver højde og hastighed for lastbilerne >
fredag 08. februar 2019

ITD: God beslutning at fortsætte arbejdet i Disruptionrådet

Regeringen og Disruptionrådet præsenterede torsdag den 7. februar en rapport med en række pejlemærker for fremtidens Danmark. Som led i dette har man besluttet at lade arbejdet i Disruptionrådet fortsætte. Beslutningen glæder ITD, da rådets arbejde i høj grad er med til at sikre fokus på fremtidens udfordringer, skabe debat og bidrage til løsninger.

ITD: God beslutning at fortsætte arbejdet i Disruptionrådet >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close