torsdag 21. juni 2018 16:56

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har netop besluttet at hjemtage affaldsindsamlingen og fjerne opgaven fra de private transportvirksomheder, som hidtil har udført arbejdet godt og effektivt. Det sker for at redde økonomien i det overdimensionerede kommunalt ejede forbrændingsanlæg Amager Bakke. ITD kritiserer beslutningen og opfordrer regeringen til at sætte yderligere skub i arbejdet med nye regler på området, der skal sikre private virksomheder mod unfair konkurrence fra det offentlige.

De private transportvirksomheder, der har varetaget affaldsindsamlingen i København, Frederiksberg, Dragør, Hvidovre og Taarnby kommuner, må nu omlægge deres forretning og se sig om efter nye kunder. Københavns Kommune har netop besluttet at hjemtage opgaven med affaldsindsamling for at dække et årligt underskud på 100 millioner kroner i selskabet Amager Ressourcecenter, som driver det nye, store affaldsforbrændingsanlæg Amager Bakke. For at øge aktiviteterne vil selskabet nu importere affald fra udlandet. Andet affald end kommunens eget må maksimalt udgøre 20 procent, og København vil nu sikre større volumen ved at hjemtage indsamlingen af affald.

-        Det er kritisabelt, at en kommune på denne måde fuldstændig kan feje private virksomheder af banen i forhold til affaldsindsamlingen og afskærme sig fra at blive udfordret på både kvalitet og pris af private aktører på området. Det viser med al tydelighed, at der er stort behov for nye regler, der skal værne private virksomheder mod unfair, offentlig konkurrence. Københavns Kommune lader de private vognmandsvirksomheder betale for deres overdimensionerede prestigebyggeri. Det er urimeligt og uacceptabelt, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.


Regeringen har i foråret igangsat et arbejde, som skal sikre private virksomheder bedre mod unfair konkurrence fra det offentlige. ITD opfordrer til, at der nu sættes turbo på det arbejde:

-        Københavns Kommune blæser helt tydeligt på intentionerne om at sikre private virksomheder mod unfair konkurrence fra det offentlige. Det er urimeligt, at private vognmandsvirksomheder, der har foretaget store investeringer, og som opererer under hårde konkurrencevilkår, skal sendes til tælling på denne måde. Det understreger behovet for, at regeringen sætter turbo på arbejdet med at se kommunernes erhvervsaktivitet grundigt efter i sømmene – særligt på affaldsområdet. Kommunerne skal holde sig til deres kerneopgaver, og deres erhvervsaktiviteter bør ved lov begrænses til et minimum til gavn for jobskabelse og vækst i det private erhvervsliv, slutter Carina Christensen.


ITD tager nu kontakt til de ansvarlige ministre med en opfordring om hurtigst muligt at gribe ind og sætte nye lovgivningsmæssige rammer for de offentlige erhvervsaktiviteter.

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >