fredag 25. maj 2018 14:01

ITD kritiserer Københavns Kommune for at ville hjemtage affaldsindsamlingen

Stik imod regeringens intentioner om at konkurrenceudsætte flere opgaver vil Københavns Kommune nu hjemtage affaldsindsamlingen for at redde økonomien i det overdimensionerede prestigebyggeri; Amager Bakke. De private vognmænd, som hidtil har løst opgaven, kan herefter dreje nøglen om og fyre deres medarbejdere. Det burde ikke kunne lade sig gøre, og der bør gribes ind, mener ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport.

Mandag den 28. maj 2018 vil Københavns Kommunes Teknik- og Miljøudvalg efter al sandsynlighed træffe beslutning om at hjemtage affaldsindsamlingen fra de private transportvirksomheder og i stedet overlade opgaven til kommunens eget affaldsselskab, Amager Ressourcecenter (ARC).

Det sker fordi økonomien i selskabet, af mange forskellige årsager, er løbet løbsk, og kommunen på den baggrund vedtog en ændring i vedtægterne, som giver ARC mulighed for at overtage affaldsindsamlingen i Taarnby, Hvidovre, Dragør, Frederiksberg og København.

Hermed kan ARC blive omdannet til en kommunal transportvirksomhed, som med skattekroner i ryggen overtager markedet fra private aktører. Uden at være underlagt markedskræfterne og de samme økonomiske risici som de private.

-      Vi har i en årrække set flere eksempler på unfair konkurrence fra offentlige selskaber i affaldssektoren. Det her er langt fra en enlig svale og den seneste udvikling, hvor Københavns Kommune vil hjemtage indsamlingen i København, viser tydeligt, at der er et presserende behov for en seriøs og gennemgribende revision af de nuværende regler på området. Det er ikke rimeligt, at kommunerne stadig kan skalte og forvalte dette område uden at være underlagt samme risici som de private virksomheder og tillige lade borgerne betale regningen. Derfor har vi i ITD i flere omgange gjort både ministre, ordførere og arbejdsgruppen for fair og lige konkurrence m.fl. opmærksomme på problemstillingen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

Sagen om Amager Ressource Center blusser op kort efter, at regeringen præsenterede et udspil om at hæve måltallet for konkurrenceudsættelse i kommuner, regioner og stat, og Københavns Kommunes forestående beslutning går altså stik imod regeringens ambitioner på området.

-      Denne her sag strider jo imod både fornuft og intentioner. Den handler end ikke om, at Amager Ressource Centre kan varetage affaldsindsamlingen mere effektivt eller til en bedre pris. Den handler om at give et kommunalt ejet selskab mulighed for at importere mere affald og derved øge omsætningen. De private transportvirksomheder mister levebrødet, og betaler prisen for kommunale fejlinvesteringer i skræntende prestigeprojekter. Det skal ikke kunne lade sig gøre, siger Carina Christensen.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har også fokus på sagen og har i den forbindelse udtalt, at Københavns Kommunes forestående beslutning vil tage brødet ud af munden på de private transportvirksomheder. Han opfordrer derfor de private firmaer til at indbringe sagen for Klagenævnet for Udbud. ITD bakker op om ministerens synspunkter, og vil gerne viderebringe hans opfordring.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >