torsdag 02. august 2018 12:14

ITD: Nedgradering af rastepladser sker på lemfældigt grundlag

Vejdirektoratet laver lige nu en nedgradering af halvdelen af rastepladserne langs de statslige veje, og de mener selv, at nedgraderingen ikke kan mærkes. For vognmænd og chauffører er rastepladserne dog fuldstændig nødvendige hvilepladser under en travl arbejdsdag, og ITD kritiserer, at nedgraderingen sker, uden at der er lavet en fremtidssikret og gennemarbejdet plan for, hvordan man vil imødekomme det fremtidige kapacitetsbehov for rastepladser.

Vejdirektoratet er i disse dage i gang med at nedgradere halvdelen af rastepladserne langs de statslige veje, hvor de blandt andet fjerner bænke, skraldespande og toiletter. Ifølge Vejdirektoratet sker det, fordi pladserne ikke bliver særligt meget brugt, og fordi der bruges for meget krudt på at drifte dem med græsklipning, rengøring af toiletter og tømning af skraldespande. Vejdirektoratet mener ikke, at det vil kunne mærkes.

 

Efter nedgraderingen af de 134 rastepladser vil der være 135 tilbage med faciliteter. De steder vil de næste par år blive renoveret for de midler, der bliver sparet ved at have færre steder at holde. Nedgraderingen betyder, at vognmænd og chauffører nu har yderligere forringede muligheder for hvil og ringere faciliteter i form af færre toiletter, borde og skraldespande.

 

ITD er stærkt utilfreds med nedgraderingen.

 

- For transportvirksomhederne er rastepladserne fuldstændig nødvendige hvilepladser under en travl arbejdsdag - blandt andet fordi køre- og hviletidslovgivningen tilsiger, at der skal holdes faste hvil for chaufførerne af hensyn til sikkerheden på vejen. Igennem lang tid har mange transportører oplevet mangel på velfungerende rastepladser med relevante servicetilbud landet over både langs og uden for motorvejsnettet. Derfor er det også den forkerte vej at gå, når man nu nedgraderer halvdelen af de statslige rastepladser, siger Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

 

Den store vækst i antallet af lastbiltransporter kræver, at der sikres tilstrækkelig rastepladskapacitet både langs motorvejsnettet og uden for motorvejsnettet, og i ITD efterlyser man, at politikerne nu en gang for alle laver en fremtidssikret plan for at sikre det fremtidige kapacitetsbehov i forhold til nødvendige udvidelser og forbedringer af rastepladserne. I 2009 blev der udarbejdet en strækningsanalyse for rastepladser langs motorvejsnettet. ITD ser gerne, at man igen laver sådan en kapacitetsanalyse, og at man samtidig udarbejder en tilsvarende analyse for de flere hundrede rastepladser, som staten har ansvaret for uden for motorvejsnettet.

 

- Det virker alt for lemfældigt, at Vejdirektoratet ikke selv mener, at man vil kunne mærke nedgraderingen. Der er brug for fremtidssikrede kapacitetsplaner og gennemarbejdede strækningsanalyser af kapacitetsbehovet for rastepladser langs motorvejene og uden for motorvejsnettet. Væksten i lastbiltrafikken er markant i disse år. Derfor må og skal det også sikres, at erhvervet har den nødvendige plads og de nødvendige faciliteter til rådighed, der gør, at man kan afholde sine hvil, når det er krævet. Det gælder både langs motorvejsnettet og uden for motorvejsnettet. Vi har hårdt brug for, at politikerne udviser rettidig omhu og sætter ind i tide, siger Lasse Kristoffersen.

 

For ITD er målet, at alle transporter kan foregå trygt, sikkert og tilfredsstillende, og at der er nok rastepladser med et relevant servicetilbud, vurderet ud fra gennemarbejdede analyser af kapacitetsbehovet over hele landet.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >