lørdag 14. april 2018 18:37

ITD’s formand: Transportbranchen er på ret kurs

ITD’s formand Gert Jakobsen slog i sin beretning på ITD’s årlige generalforsamling lørdag den 14. april 2018 fast, at transport- og logistikbranchen er på ret kurs. Vognmændene er driftige og har forstået at udnytte potentialerne i den økonomisk højkonjunktur, og det har skabt vækst – både i virksomhederne og i samfundet generelt. Men selvom det lige nu går rigtig godt, og den økonomiske fremgang ser ud til at bide sig fast, så skal der fortsat arbejdes målrettet og ambitiøst, hvis de gode tider skal fastholdes.

De danske vognmænd gør det godt og har i den grad formået at udnytte de gunstige tider til at få sat hjulene i omdrejninger. Overalt i transport- og logistikbranchen er der travlhed, og vognmændene er blevet bedre til at tjene penge.

 

- Transportbranchen er på ret kurs, og en væsentlig årsag er naturligvis fremgangen i dansk økonomi, som ser ud til at fortsætte i de kommende år. Nu gælder det for alvor om at få de gode tider til at vare ved, sagde ITD’s formand Gert Jakobsen, da han indtog scenen ved ITD’s generalforsamling.

 

Og skal de gode tider fastholdes, kræver det, at branchen er oppe på mærkerne og gearet til fremtiden. Her står branchen over for masser af udfordringer, men også mange muligheder, som skal gribes og implementeres for at sikre væksten i erhvervet fremadrettet.

 

En af de allerstørste udfordringer, transportsektoren står over for lige nu, er manglen på arbejdskraft, fortalte Gert Jakobsen.

 

- Danmark er på vej mod fuld beskæftigelse, og det bliver en stor udfordring, hvis arbejdsudbuddet ikke følger trop med efterspørgslen efter arbejdskraft. Flere virksomheder melder om mangel på kvalificeret arbejdskraft, og alene i transportbranchen er der cirka 1.000 ledige stillinger på grund af forgæves rekruttering.

 

Der er altså hård konkurrence om dygtige medarbejdere, og derfor er der et kæmpe behov for at få gjort op med branchens omdømme. Medarbejderne i transporterhvervet er nemlig rigtig glade for deres arbejde, og det blev også slået fast, da ITD og Krifa sidste år tog temperaturen på arbejdsglæden i vejgodstransporten.

 

- Medarbejderne i vejgodstransporten melder om alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse. Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og mange får en rigtig god løn, fremhævede Gert Jakobsen-

 

Gert Jakobsen satte i sin beretning også fokus på vigtigheden af at være helt i front, når de førerløse biler kommer. Optimisterne spår, at de kan være på vejene allerede fra 2030, mens de mere forsigtige hævder, at introduktionen først sker efter 2030.

 

Under alle omstændigheder er det vigtigt, at transporterhvervet bliver inddraget i diskussionen om, hvordan de fremtidige teknologiske udfordringer og muligheder håndteres.

 

- Automatiseringen af biler rejser på sigt behov for ny lovgivning, og her må Danmark ikke komme bagud. Vores ønske er, at både danske og udenlandske aktører skal kunne teste ny selvkørende teknologi i Danmark. Det vil give myndighederne værdifuld viden i forhold til at få reguleringer og infrastruktur på plads, og samtidig vil det give virksomhederne optimal mulighed for tidligt at udnytte de nye forretningsmuligheder, sagde Gert Jakobsen.


I maj sidste år kom EU-Kommissionen med sin første og længe ventede vejpakke med anbefalinger til nye, fælles spilleregler for den europæiske vejtransportsektor. Anden vejpakke kom i november. Gert Jakobsen gav i den forbindelse udtryk for, at ITD længe har ønsket stærkere, fælles EU-regler. De mange nationale særregler besværliggør, at de mange fordele ved EU’s indre marked kan realiseres, fastslog han.

 

- Det, vi som branche har brug for, er nye fælles EU-regler, der er klare og entydige, så virksomhederne ved, hvad de skal rette sig efter. Reglerne skal fortolkes ens i EU-landene og bidrage til mere fair konkurrence i EU’s indre marked. Herudover skal de naturligvis kunne kontrolleres og håndhæves effektivt af myndighederne. De kriterier lever Kommissionens forslag i vejpakkens første del desværre ikke op til på alle områder.

 

Tredje og sidste del af EU-Kommissionens vejpakke ventes i begyndelsen af maj 2018, og ITD arbejder hårdt på at opnå et resultat med stærke, fælles spilleregler og et fremtidssikret grundlag for styrket vækst i vejgodstransporterhvervet i hele Europa.

 

På klima- og miljøområdet fremhævede Gert Jakobsen, at det er af særdeles stor betydning, at transporterhvervet er fremme i skoene. Den kommende vejpakke vil indeholde nye CO2-standarder for lastbiler, fremtiden byder på nul-emission og i det hele taget skærpede hensyn til klima og miljø. Det giver både udfordringer, men også muligheder. De danske transportvirksomheder er godt med på den grønne bølge, og det skal vi forstå at udnytte i konkurrenceøjemed, for klimaudfordringen vil også fremover stå højt på transportagendaen – både i Danmark og i EU.

 

Gert Jakobsen kom i sin beretning hele vejen rundt om transportbranchens udfordringer og potentialer. Af andre vigtige emner i beretningen henviste han blandt andet til arbejdet i ITD Arbejdsgiver, som nu har rundet de 100 medlemmer, samt den forestående afgørelse i PostNord-sagen, hvor ITD i november 2017 indsendte en klage til EU-Kommissionen over ulovlig statsstøtte til selskabet.

 

Til slut kvitterede Gert Jakobsen for det gode samarbejde med ITD’s mange alliancepartnere samt de politikere, myndighedspersoner og organisationsrepræsentanter i ind- og udland, som ITD samarbejder med i det daglige. Gert Jakobsen sendte også en stor tak til ITD’s medlemmer, der har bakket op omkring foreningen, og til kollegaerne i bestyrelsen. Herudover lød der en stor tak til både medarbejdere og direktion i ITD-koncernen, som har ydet en stor og kompetent indsats i årets løb.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >