torsdag 15. november 2018 15:14

ITD: Stadig uklart, hvad Brexit-aftale vil indebære for vejgodstransporten

Den britiske regering har sent onsdag aften godkendt Theresa Mays udkast til en Brexit-aftale. Dog er der stadig intern uenighed, og indtil videre er flere ministre trådt tilbage. Ved siden af Brexit-aftalen har Storbritannien og EU også offentliggjort en overordnet politisk aftale om deres fremtidige forhold, som ikke er juridisk bindende. Aftalerne er resultatet af halvandet års intens forhandling, der dækker næsten alle aspekter af forholdet mellem UK og EU. EU-Kommissionen har signaleret, at en vigtig milepæl er nået, og Rådet planlægger at mødes den 25. november 2018 til et ekstraordinært Brexit-møde. Men hvilken betydning får dette for vejgodstransportsektoren?

Onsdag den 14. november 2018 kunne premierminister Theresa May annoncere, at den britiske regering støtter det udkast til en Brexit-aftale, som Storbritannien og EU har forhandlet. Men, der er endnu lang vej, inden aftalen kan træde i kraft, og det er stadig meget usikkert, hvad aftalen vil indebære for vejgodstransportsektoren.

 

Det fremgår af den politiske aftale, at EU og Storbritannien vil have et sektorsamarbejde inden for transport. Herunder skal der være en tilnærmelig markedsadgang for godstransport støttet af relevante eksisterende internationale forpligtelser, der skal sikre åben og fair konkurrence. Det betyder, at Storbritannien fremover skal respektere visse standarder for konkurrenceret og transportregler. Hvordan man sikrer dette, er stadig uklart, idet den overordnede politiske aftale skal omsættes til konkrete og detaljerede lovforslag.

 

- Det er på nuværende tidspunkt meget vanskeligt at svare på, hvor Storbritannien og EU vil trække skillelinjen for, hvilke EU-love der skal efterleves i transportsektoren. Spørgsmålet er stadig, om man overhovedet formår at blive enige om udtrædelsesaftalen. Indtil den er helt på plads, er det vanskeligt at sige noget om de konkrete konsekvenser for vejgodstransportsektoren, siger ITD’s erhvervspolitiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

 

Der mangler stadig en række led, før Storbritannien kan træde ud af EU. Først skal den britiske regering fremlægge forhandlingsresultatet for det britiske underhus, som skal drøfte både Brexit-aftalen og den politiske erklæring. Den britiske regering skal også fremsætte et detaljeret lovforslag om, hvordan man vil gennemføre udtrædelsen – noget som skal til afstemning i både underhuset og overhuset. Dette er ikke nogen nem opgave, da politikerne kan fremsætte ændringsforslag under processen, som kan sætte aftalen under gevaldigt tidspres. Hertil kommer også, at aftalen skal godkendes af EU’s ministerråd og ratificeres af såvel det britiske parlament og EU-Parlamentet. Rådet har på nuværende tidspunkt signaleret, at det vil nikke ja til aftalen.

 

-  Såfremt aftalen ikke godkendes i løbet af forhandlingsprocessen, risikerer man exit uden en aftale. Det vil give anledning til mange problemer og uklarheder for vejgodstransportsektoren og vil i værste fald betyde en yderst begrænset adgang til Storbritanniens marked, hvor man vil skulle gøre brug af CEMT licenssystemet ved international transport mellem EU’s 27 medlemslande og Storbritannien, fastslår Emma Hadrovic.

 

Storbritanniens udtrædelse finder sted den 29. marts 2019.


Læs udkastet til Brexitaftalen her: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/756374/14_November_Draft_Agreement_on_the_Withdrawal_of_the_United_Kingdom_of_Great_Britain_and_Northern_Ireland_from_the_European_Union.pdf

 

Læs den politiske aftale her: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/756378/14_November_Outline_Political_Declaration_on_the_Future_Relationship.pdf

 

 Foto: Colourbox

 

SENESTE ITD NYT
fredag 23. august 2019

ITD ærgrer sig over manglende resultater i Padborg-udvalg

Arbejdet i den arbejdsgruppe, som følger op på Kurt Beier-sagen - det såkaldte Padborg-udvalg - har været sat i bero på grund af Folketingsvalget. Nu har den nye S-regering besluttet, at det tredje og afsluttende møde i arbejdsgruppen skal afholdes på mandag den 26. august 2019 - dels med henblik på at gøre status for arbejdet, dels for at give FH og DA lejlighed til at præsentere deres fælles forslag til ændring af den danske godskørselslov og udstationeringsloven. ITD ærgrer sig over, at det i arbejdsgruppen ikke har været muligt at arbejde på at finde løsninger, der effektivt vil kunne sikre bedre arbejdsforhold for de udenlandske chauffører og dermed forhindre nye Kurt Beier-sager. Et vigtigt arbejde, som ITD var og er helt indstillet på at bidrage aktivt i. ITD tager derfor nu initiativ til et møde med de organisationer, der står uden for DA/FH-organisationerne, med henblik på at drøfte mulige løsninger.

ITD ærgrer sig over manglende resultater i Padborg-udvalg >
tirsdag 20. august 2019

ITD inviterer til medlemsmødet 2019

Der er lagt op til et spændende program, når ITD holder medlemsmøde onsdag den 9. oktober 2019 på Hindsgavl Slot ved Middelfart. Mød den store konkurrent fra øst, Girteka Logistics, hør hvordan FREJA bruger ordentlighed som et varemærke, og hør hvordan vejgodstransporten har det i kommunerne. Der sluttes af med middag og en status på dansk politik ved Søs Marie Serup Laybourn. Tilmeldingen er åben.

ITD inviterer til medlemsmødet 2019 >
tirsdag 20. august 2019

Vær opmærksom på nye krav til vinterdæk i nabolandene

Det er vigtigt at være opmærksom på nye og kommende regler for vinterdæk i Norge, Sverige og Tyskland. ITD giver dig her en oversigt over de nye krav, du skal være opmærksom på.

Vær opmærksom på nye krav til vinterdæk i nabolandene >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close