tirsdag 03. juli 2018 16:22

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD indgav i november 2017 en officiel klage til EU-kommissionen vedrørende planlagt statsstøtte fra henholdsvis den danske og den svenske stat til Post Danmark. Klagen omhandlede overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark, fremtidige kapitaltilskud til dækning af Post Danmarks løbende underskud og befordringspligten samt fire former for tidligere tildelt ulovlig støtte.

 

EU-Kommissionen meddelte den 28. maj 2018 i en pressemeddelelse, at man godkender de danske myndigheders kompensation for befordringspligt til Post Danmark i 2017-19. Kommissionen fandt kompensationen i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler om kompensation for offentlig tjeneste - også selv om pengene rent faktisk anvendes til andet end befordringspligten, nemlig afskedigelse af tidligere tjenestemænd.  Samtidig fremgik det af beslutningen, at Kommissionen tilbageviser ITD’s fire klagepunkter, som drejer sig om en gratis statsgaranti til Post Danmark, momsfritagelse for de netbutikker som er kunder hos Post Danmark, krydssubsidiering mellem befordringspligtige aktiviteter og konkurrence- udsatte aktiviteter samt et kapitaltilskud på 1 milliard kroner givet i februar 2017. 

 

ITD modtog for kort tid siden den samlede afgørelse fra EU-Kommissionen og har, i samarbejde med advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher LLP, gennemgået denne. På baggrund af gennemgangen har ITD´s bestyrelse nu truffet beslutning om, at ITD sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S vil stævne EU-Kommissionen med henblik på at få afgørelsen prøvet ved EU-domstolen.

 

Lens Sandberg, advokat Gibson, Dunn & Crutcher LLP:

 

- EU-Kommissionens afgørelse er ikke juridisk velbegrundet, og på nogle punkter er både domstolspraksis og fakta blevet ignoreret eller med vilje overset. Efter at have gennemgået afgørelsen mener vi, at der er grundlag for at rejse en statsstøttesag ved EU-domstolen, og en stævning vil blive sendt til EU-domstolen inden længe.

 

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:

 

- Denne sag er et alvorligt anliggende for vores medlemsvirksomheder, der befinder sig i en utrolig hård konkurrencesituation. ITD’s medlemmer har i mange år oplevet Post Nord Danmark som et statsejet selskab, der på favorable vilkår konkurrerer direkte mod private aktører i et presset marked. Når vi, sammen med medlemsvirksomheder som Danske Fragtmænd A/S, nu vælger at få afgørelsen prøvet ved EU-Domstolen, er det, fordi vi nu skal have sat stop for, at private transport- og logistikvirksomheder bliver udkonkurreret af en offentligt støttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 20. juli 2018

Hamborg: Ny tunnel med kategori E på BAB A7

En nyanlagt tunnel på BAB A7 mellem Schnelsen og Hamborg-Nordvest har fået tildelt tunnelkategori E i forbindelse med et igangværende vejarbejde. Transport af farligt gods gennem tunnelen er dermed ikke tilladt på noget tidspunkt af døgnet.

Hamborg: Ny tunnel med kategori E på BAB A7 >
tirsdag 10. juli 2018

Et nyt hold transportledere er uddannet

Et nyt hold ledere fra transport- og logistikbranchen har med stor succes afsluttet Praktisk Lederuddannelse. Mandag den 25. juni fik de overrakt deres diplom for veludført uddannelse, hvor de gennem teori og praktiske cases har lært nye værktøjer og metoder til at blive bedre ledere i deres hverdag.

Et nyt hold transportledere er uddannet >
tirsdag 10. juli 2018

Sverige skærper ordregivers ansvar for transportørens tilladelse

Den 1. juli 2018 trådte en ny lov i kraft i Sverige, der skærper ordregiverens ansvar for, at transportøren har en tilladelse.

Sverige skærper ordregivers ansvar for transportørens tilladelse >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close