mandag 28. maj 2018 16:05

ITD: Trist PostNord afgørelse for de danske transportvirksomheder

Det er en trist dag for transport- og logistikbranchen. EU-Kommissionen har netop godkendt, at den danske stat gerne må skyde omkring 1,2 milliarder kroner i Post Danmark mellem 2017 og 2019 til varetagelse af postbefordringspligten. Derimod har EU-Kommissionen endnu ikke taget stilling til, om tidligere tilført kapital til selskabet, momsfritagelsen, statsgarantien og kompensation for tjenestemandsforpligtelser kan betragtes som ulovlig statsstøtte. Dermed er ITD’s klage til EU-Kommissionen endnu ikke afsluttet. Nu vil ITD gennemgå Kommissionens argumenter og adressere de resterende klagepunkter.

ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, indgav i november 2017 en officiel klage til EU-Kommissionen over den påtænkte statsstøtte fra den danske og den svenske stat til Post Danmark. ITD’s klage omhandlede blandt andet overkompensation til afskedigelse af tjenestemænd i Post Danmark samt kapitaltilskud til den befordringspligtige del og til dækning af PostNords løbende underskud.

 

Herudover klagede ITD over tidligere tildelt støtte til Post Danmark i form af statsgaranti til omkostninger for afskedigelse af tjenestemænd, Post Danmarks tidligere momsfritagelse, flere kapitalindskud fra PostNord til Post Danmark, en statsgaranti samt krydssubsidiering på grundlag af at omkostningerne for befordringsforpligtelse og konkurrenceudsatte aktiviteter ikke var fordelt korrekt.

 

ITD betragter Post Nord Danmark som en virksomhed, der i al for lang tid har lukreret på offentlige tilskud i direkte konkurrence med de private vognmænd på markedet. Det er unfair konkurrence, som de private aktører ikke kan hamle op med.

 

Nu har EU-Kommissionen truffet afgørelse i den del af klagen, som omhandler kompensation for postbefordringspligten, og i afgørelsen lyder det, at den kompensation, som staten yder til Post Danmark ikke overstiger befordringspligtens nettoomkostninger. Dermed er der ikke tale om overkompensation, og støtten er forenelig med EU’s statsstøtteregler, konkluderer kommissionen.

 

- I ITD noterer vi os naturligvis, at Kommissionen i dag har givet grønt lys for, at der gives statsstøtte til at varetage postbefordringspligten. Det er en afgørelse, som vi foreløbig tager til efterretning. Sammen med vores advokater vil vi nu gennemgå Kommissionens argumenter grundigt og vurdere, om ITD vil tage sagen videre til domstolen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

EU-Kommissionen har endnu ikke afgjort sidste del af ITD’s klage, og det er altså endnu ikke afklaret, hvorvidt de øvrige kapitaloverførsler til Post Danmark er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler og hvorvidt de andre støtteforanstaltninger, som ITD har klaget over, kan godkendes. Dermed fortsætter sagen i Kommissionen.

 

- Denne sag er et alvorligt anliggende for vores medlemsvirksomheder, der befinder sig i en utrolig hård konkurrencesituation. Men, vi glæder os over, at Kommissionen har fundet grundlag for at gå videre med den del af vores klage, som vedrører tidligere tildelt statsstøtte i form af kapitaltilskud til Post Danmark. Det er en klar udmelding fra Kommissionen om, at de tager vores klage alvorligt. Når det er sagt, er det klart, at vi i ITD vil adressere de udestående klagepunkter; momsfritagelse, statsgaranti og afskedigelse af tjenestemænd. Kommissionens afgørelse på disse punkter vil få stor betydning for de danske transportvirksomheder, og derfor har sagen fortsat meget høj prioritet for ITD, fortsætter Carina Christensen.

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. juni 2018

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler

Fra den 1. juli 2018 udvides maut, det tyske vejgebyr for lastbiler, til at gælde for langt flere tyske vejstrækninger end tidligere. Indtil videre med de samme satser som nu.

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler >
torsdag 21. juni 2018

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har netop besluttet at hjemtage affaldsindsamlingen og fjerne opgaven fra de private transportvirksomheder, som hidtil har udført arbejdet godt og effektivt. Det sker for at redde økonomien i det overdimensionerede kommunalt ejede forbrændingsanlæg Amager Bakke. ITD kritiserer beslutningen og opfordrer regeringen til at sætte yderligere skub i arbejdet med nye regler på området, der skal sikre private virksomheder mod unfair konkurrence fra det offentlige.

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling >
torsdag 21. juni 2018

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3

Landsretten har efter flere udsættelser af sagen nu krævet, at ITD’s retssag mod Transportministeriet med påstand om, at ministeriet skulle anerkende, at godskørselslovens § 6, stk. 3 var ulovlig, enten skal føres nu og her, eller at den skal trækkes. Efter NORTRA-dommen er den gældende praksis, at der ikke længere er krav om, at vognmænd skal følge eller have tiltrådt én bestemt kollektiv overenskomst for at kunne få en vognmandstilladelse. I dag opfylder alle kollektive overenskomster godskørselslovens krav. På den baggrund ser ITD ikke grundlag for at føre sagen her og nu og trækker derfor sagen.

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3 >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close