lørdag 12. maj 2018 10:21

ITD vil have milliardinvesteringer i veje

Der er store samfundsgevinster at hente, hvis man investerer i veje og bedre infrastruktur. Det fastslår en ny samfundsøkonomisk analyse af fem infrastrukturprojekter i Danmark. ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, glæder sig over, at der nu er sat tal på gevinsterne og ser frem til nye, ambitiøse investeringer på området.

Samfundet bliver rigere, når der investeres i nye veje og bedre infrastruktur! Så klart lyder konklusionen i en ny analyse af fem infrastrukturprojekter i Danmark, som Transportministeriet netop har offentliggjort. Vejinvesteringerne mindsker trængslen og medfører kortere rejsetid, og det er til gavn for både borgere og erhvervsliv.

 

- Det er godt, at der nu er kommet en analyse, som dokumenterer det, vi ITD hele tiden har vidst, nemlig at det er en kæmpe gevinst for samfundet at investere i nye veje. Det er klart, at når trængsel, køer og deraf følgende ventetid på vejene reduceres, så mindskes spildtiden og det kan aflæses direkte på bundlinjen, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Transportminister Ole Birk Olesen fremhæver, at analysen især viser, at der er ganske store samfundsmæssige gevinster at hente ved mere og bedre vejinfrastruktur, og det glæder ITD.

 

- Ministeren melder meget klart ud, at der først og fremmest skal investeres i nye veje, når der fremover skal investeres i ny infrastruktur. Det er meget, meget positivt, for hos os i vejgodstransporten står det helt klart, at behovet er endog meget påtrængende, fortsætter Carina Christensen.

 

Vejinvesteringer kommer naturligvis først brugerne af vejnettene til gode, men herudover kaster de også mange afledte effekter af sig, som kommer hele samfundet til gode. Derfor vil regeringen nu øge rammen til offentlige investeringer efter 2020, og der skal også ses på langsigtede og sammenhængende beslutninger.

 

- Trængslen på vejene er allerede i dag meget stor, og den vil stige markant i det kommende årti. Det er en bekostelig affære for os alle sammen, og det er tvingende nødvendigt, at der gøres noget ved problemet i tide. Jeg vil derfor opfordre politikerne til at lægge sig i selen og finde de penge, der er behov for til investeringer i veje. Vi skal helt tilbage til 2009 for at finde et beløb, der vil matche de omkostninger, men det er nødvendigt, for vi må og skal sikre en langtidsholdbar løsning på vejene til gavn for hele samfundet, slutter Carina Christensen.

 

Læs hele analysen fra Incentive på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets hjemmeside her:

 

https://www.trm.dk/da/publikationer/2018/incentive-ex-post-samfundsoekonomisk-analyse-af-fem-transportprojekter

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >