onsdag 13. juni 2018 14:09

Nyt udvalg skal øge fremkommeligheden og nedbringe trængslen i hovedstadsområdet

Et fremkommelighedsudvalg for Hovedstadsområdet skal nu se på løsninger til at nedbringe køer og trængsel på de gennemgående veje og trafikkorridorer i hovedstadsområdet. Udvalget skal arbejde på tværs af kommunegrænserne og have særligt fokus på optimering af trafiksignalerne. ITD glæder sig over initiativet og ser frem til anbefalingerne fra udvalget.

Transportminister Ole Birk Olesen vil trængsel og køer på de store indfaldsårer til og i hovedstaden til livs og har derfor nedsat et udvalg, der skal komme med anbefalinger til initiativer, der optimerer fremkommeligheden. Udvalget skal særligt se på, hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem trafiksignalerne, samt hvordan disse kan optimeres. Det er et fornuftig tiltag med en veldokumenteret effekt, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

- Trafiksignaler er krumtappen i afviklingen af trafikken i byerne, og vi ved, at en effektiv regulering og samkøring af signalerne, så der dannes grønne bølger, er et effektivt redskab til at dæmme op for trængsel og stillestående trafik. Det reducerer vente- og spildtid, ligesom bilernes energiforbrug mindskes, når der ikke skal startes og accelereres så ofte efter stop for rødt lys.


Fremkommelighedsudvalget skal arbejde på tværs af de statslige og kommunale trafikgrænser og består af Vejdirektoratet, politiet, Movia samt København og de omkringliggende kommuner.


-  Det giver rigtig god mening, at myndigheder og kommuner samarbejder konstruktivt om at afvikle trafikken hensigtsmæssigt over kommunegrænserne. Et tværkommunalt samarbejde forebygger individuelle trafikløsninger, der blot flytter trængselsproblemerne til nabokommunen. Hvis trafikpropperne skal opløses, er kommuner og myndigheder nødt til at ensarte og regulere trafiksignalerne, så trafikken kommer til at glide, og her er man nødt til at se på helheden og ikke eventuelle særinteresser, fastslår Anders Jessen.


Anders Jessen forventer, at udvalget i fornødent omfang inddrager alle trafikanters rolle i arbejdet for fremkommelighed, herunder også den vigtige erhvervstrafik.


De endelige anbefalinger fra Fremkommelighedsudvalget ventes at blive overleveret til transportministeren i januar 2019.

SENESTE ITD NYT
fredag 22. juni 2018

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler

Fra den 1. juli 2018 udvides maut, det tyske vejgebyr for lastbiler, til at gælde for langt flere tyske vejstrækninger end tidligere. Indtil videre med de samme satser som nu.

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler >
torsdag 21. juni 2018

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har netop besluttet at hjemtage affaldsindsamlingen og fjerne opgaven fra de private transportvirksomheder, som hidtil har udført arbejdet godt og effektivt. Det sker for at redde økonomien i det overdimensionerede kommunalt ejede forbrændingsanlæg Amager Bakke. ITD kritiserer beslutningen og opfordrer regeringen til at sætte yderligere skub i arbejdet med nye regler på området, der skal sikre private virksomheder mod unfair konkurrence fra det offentlige.

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling >
torsdag 21. juni 2018

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3

Landsretten har efter flere udsættelser af sagen nu krævet, at ITD’s retssag mod Transportministeriet med påstand om, at ministeriet skulle anerkende, at godskørselslovens § 6, stk. 3 var ulovlig, enten skal føres nu og her, eller at den skal trækkes. Efter NORTRA-dommen er den gældende praksis, at der ikke længere er krav om, at vognmænd skal følge eller have tiltrådt én bestemt kollektiv overenskomst for at kunne få en vognmandstilladelse. I dag opfylder alle kollektive overenskomster godskørselslovens krav. På den baggrund ser ITD ikke grundlag for at føre sagen her og nu og trækker derfor sagen.

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3 >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close