onsdag 13. juni 2018 14:09

Nyt udvalg skal øge fremkommeligheden og nedbringe trængslen i hovedstadsområdet

Et fremkommelighedsudvalg for Hovedstadsområdet skal nu se på løsninger til at nedbringe køer og trængsel på de gennemgående veje og trafikkorridorer i hovedstadsområdet. Udvalget skal arbejde på tværs af kommunegrænserne og have særligt fokus på optimering af trafiksignalerne. ITD glæder sig over initiativet og ser frem til anbefalingerne fra udvalget.

Transportminister Ole Birk Olesen vil trængsel og køer på de store indfaldsårer til og i hovedstaden til livs og har derfor nedsat et udvalg, der skal komme med anbefalinger til initiativer, der optimerer fremkommeligheden. Udvalget skal særligt se på, hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem trafiksignalerne, samt hvordan disse kan optimeres. Det er et fornuftig tiltag med en veldokumenteret effekt, siger chefkonsulent i ITD, Anders Jessen.

 

- Trafiksignaler er krumtappen i afviklingen af trafikken i byerne, og vi ved, at en effektiv regulering og samkøring af signalerne, så der dannes grønne bølger, er et effektivt redskab til at dæmme op for trængsel og stillestående trafik. Det reducerer vente- og spildtid, ligesom bilernes energiforbrug mindskes, når der ikke skal startes og accelereres så ofte efter stop for rødt lys.


Fremkommelighedsudvalget skal arbejde på tværs af de statslige og kommunale trafikgrænser og består af Vejdirektoratet, politiet, Movia samt København og de omkringliggende kommuner.


-  Det giver rigtig god mening, at myndigheder og kommuner samarbejder konstruktivt om at afvikle trafikken hensigtsmæssigt over kommunegrænserne. Et tværkommunalt samarbejde forebygger individuelle trafikløsninger, der blot flytter trængselsproblemerne til nabokommunen. Hvis trafikpropperne skal opløses, er kommuner og myndigheder nødt til at ensarte og regulere trafiksignalerne, så trafikken kommer til at glide, og her er man nødt til at se på helheden og ikke eventuelle særinteresser, fastslår Anders Jessen.


Anders Jessen forventer, at udvalget i fornødent omfang inddrager alle trafikanters rolle i arbejdet for fremkommelighed, herunder også den vigtige erhvervstrafik.


De endelige anbefalinger fra Fremkommelighedsudvalget ventes at blive overleveret til transportministeren i januar 2019.

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close