onsdag 26. september 2018 15:55

PostNord bør droppe oprustningsplaner på det private pakkemarked

PostNord har netop meldt ud, at selskabet har påtænkt at åbne 100 nye pakke-afhentningssteder for at kunne formidle den stigende mængde pakkepost, som e-handlen har medført. ITD opfordrer ejerne af PostNord – den danske og den svenske stat – til at overlade pakkemarkedet til de private transport- og logistikvirksomheder.

For bedre at kunne håndtere alle de pakker, som borgernes stigende e-handel medfører, har PostNord besluttet sig for at etablere 100 nye steder, hvor man selv kan hente eller aflevere sin post eller sine pakker. Poststederne skal placeres i supermarkeder eller kiosker landet over.

Beslutningen kritiseres af ITD, som netop har stævnet EU-Kommissionens afgørelse fra maj 2018 om ny statsstøtte til PostNord til EU-Domstolen.

 
- I ITD mener vi ikke, at det er en statslig opgave at varetage pakkeleveringer, som uden problemer kan varetages af private transportvirksomheder. I stedet for nu at opruste med 100 nye postindleveringssteder for at vinde pakkemarkedet, burde PostNord overlade pakkemarkedet til de private transportvirksomheder. Konkurrencen på pakkemarkedet er i forvejen benhård, og der er ikke plads til en statsstøttet aktør, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >