tirsdag 09. oktober 2018 16:16

Transportbranchen har brug for mennesker som jer

Godt 200 10. klasseelever fra Aabenraa Kommune mødte op på Transportens Dag tirsdag den 9. oktober 2018 for at høre mere om mulighederne for et arbejdsliv i transport- og logistikbranchen. Tre unge fortalte om deres oplevelser og drømme som elever inden for transport- og logistikbranchen.

Salen i ITD-Huset summede af unge stemmer. Op mod 200 elever fra 10. klasse i Aabenraa Kommune ventede på at høre mere om muligheder i kommunens mange transport- og logistikvirksomheder. Og de unge på de sorte stole og stående langs de hvide vægge i kom ikke til at vente forgæves.

 

Først gik Jo Madsen, ITD, på scenen for at introducere mulighederne for at uddanne sig inden for transport- og logistik. Efter hende kom Helle Olsen, direktør i Business Aabenraa. Hendes budskab var klart:

 

- Vi vil være førende inden for transport og logistik. Og det er her, I kommer ind i billedet. Erhvervet har brug mennesker som jer, lød det fra Helle Olsen.

 

Unge drømme og ambitioner

Efter klapsalverne trådte Nikolaj Nordsted Sørensen frem for skoleeleverne. Til daglig er han lagerelev i virksomheden DTK.

 

- Lige som jer har jeg gået i folkeskole. Jeg har været tre år i gymnasiet og tre år på universitetet. Jeg kunne ikke se mig selv bruge mit liv på at sidde bag et skrivebord. Jeg ville ud og smage på livet. Og i dag er jeg med til at gøre en forskel i den virksomhed, jeg arbejder for, sagde han.

 

Sammen med Trine Pedersen og Rasmus Moshage fortalte Nikolaj Nordsted Sørensen om sine drømme og ambitioner inden for en branche, der rummer mange forskellige muligheder for at uddanne sig. Enten som Trine Pedersen som speditørelev bag et skrivebord, eller som Rasmus Moshage:

 

- Jeg har valgt uddannelsen i EUC, fordi jeg godt kan lide store lastbiler, siger han.

 

Slutteligt var speditørelev Rene Christensen fra HPT sammen med Nikolaj Nordsted Sørensen på scenen for i et fælles oplæg at fortælle om at være elev i Padborg, og hvordan Padborg er som transportby.

 

Unge gode til at lytte

En af de unge fra 10. klasse, Jeremy David, 16 år, fandt Transportens Dag spændende. Også han kunne blive fristet af branchen.

 

- Jeg synes, at vi unge lyttede godt. Det var et godt lavet arrangement, sagde han.

 

Forinden gennemgangen i ITD-Huset havde eleverne været på besøg hos en række transport- og logistikfirmaer, hvor de fik et smugkig ind i branchens mange muligheder. Inden eleverne tog tilbage til skolen, havde de også mulighed for at snakke med en række transportfirmaer om mulige karrieremuligheder.

 

Fakta:

Transportens Dag er for 10. klasse elever i Aabenraa Kommune. Der er cirka 205 elever i årgangen.

Eleverne stifter bekendtskab med transport- og logistikvirksomhederne i uge 41 og 43, og de skal bruge besøgene og researchen i undervisningen, som konkret skal munde ud i en to minutter lang video eller en avisforside. 25. oktober 2018 fra kl. 10.30 til 11.30 kåres vinderholdene på EUC-Syd.

 

Foto: ITD

 

SENESTE ITD NYT
onsdag 27. marts 2024

En hilsen til medlemmerne fra formandens førerhus

Velkommen til nyhedsbrevet ”Nyt fra formandens førerhus”, som ITD’s bestyrelsesformand, John A. Skovrup, med mellemrum sender ud til medlemmerne.

En hilsen til medlemmerne fra formandens førerhus >
tirsdag 26. marts 2024

Færdselsstyrelsen skærper krav til dokumentation ved lejede eller leasede køretøjer

Færdselsstyrelsen har netop udsendt en vejledning om udlejningskøretøjer. Af den fremgår det, at der ved benyttelse af lejede eller leasede køretøjer skal medbringes visse dokumenter under kørslen.

Færdselsstyrelsen skærper krav til dokumentation ved lejede eller leasede køretøjer >
tirsdag 19. marts 2024

Gratis webinar om registrering af arbejdstid

Fra og med den 1. juli 2024 skal arbejdsgivere registrere medarbejdernes daglige arbejdstid. Derfor tilbyder ITD HjulmandKaptain lige nu et gratis webinar, så du hjemme fra kontoret kan blive klogere på de nye regler, hvordan du lever op til dem samt hvilke medarbejdere, der omfattes af reglerne.

Gratis webinar om registrering af arbejdstid >