mandag 04. juni 2018 20:56

Vigtigt afstemningsresultat giver stor opbakning til ITD´s position på udstationering

Europa-Parlamentets transportudvalg har med overbevisende flertal indstillet, at international transport ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet samt at cabotage og kombineret transport skal være omfattet af udstationering fra dag 1. De europæiske transportpolitikere ligger dermed helt på linje med ITD forud for den kommende afstemning i Europa-Parlamentet og de efterfølgende trilogforhandlinger.

Som led i de igangværende forhandlinger om EU's vejpakke har Europa-Parlamentets transportudvalg mandag den 4. juni 2018 stemt om første del af vejpakken, hvor de helt centrale punkter var udstationeringsdirektivets anvendelsesområde på henholdsvis internationale transporter, cabotage og kombineret transport. Fronterne var trukket skarpt op under det ekstraordinære transportudvalgsmøde i Europa-Parlamentet i Bruxelles, hvor et flertal blandt de europæiske transportpolitikere stemte for at internationale transporter ikke skal være omfattet af udstationeringsdirektivet samt at udstationeringsreglerne skal gælde fra dag ét på cabotage og det nationale vejben af en kombineret transport.

 

- Det er politikere med stor indsigt i området, der nu har talt - og de udviser med afstemningsresultatet stor forståelse for de mange praktiske udfordringer, der er forbundet med at anvende udstationeringsdirektivet på vejtransportområdet. Derfor tilpasser de sig også vejgodstransportsektorens behov og peger på en løsning, der er gavnlig for alle – både nationalt og internationalt. I ITD glæder vi os over, at de europiske transportpolitikere nu har demonstreret deres opbakning til ITD’s udstationeringsmodel; hvor udstationeringsreglerne skal gælde cabotage og det nationale vejben i en kombineret transport fra dag ét, mens alle internationale transporter undtages fra udstationeringsdirektivets anvendelse, siger ITD’s politiske konsulent i Bruxelles, Emma Hadrovic.

 

Næste skridt er afstemningen i Europa-Parlamentets plenarmøde inden sommerferien, hvorefter Europa-Parlamentarikerne forventes at være klar til at indgå i de såkaldte trilogforhandlinger. Her samles Kommissionen, ministerrådet og Europa-Parlamentet til fælles forhandling og afdækning af kompromisløsninger.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
fredag 22. juni 2018

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler

Fra den 1. juli 2018 udvides maut, det tyske vejgebyr for lastbiler, til at gælde for langt flere tyske vejstrækninger end tidligere. Indtil videre med de samme satser som nu.

53.000 km tyske veje bliver snart omfattet af vejgebyr for lastbiler >
torsdag 21. juni 2018

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation har netop besluttet at hjemtage affaldsindsamlingen og fjerne opgaven fra de private transportvirksomheder, som hidtil har udført arbejdet godt og effektivt. Det sker for at redde økonomien i det overdimensionerede kommunalt ejede forbrændingsanlæg Amager Bakke. ITD kritiserer beslutningen og opfordrer regeringen til at sætte yderligere skub i arbejdet med nye regler på området, der skal sikre private virksomheder mod unfair konkurrence fra det offentlige.

ITD kritiserer Københavns Kommune for at hjemtage affaldsindsamling >
torsdag 21. juni 2018

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3

Landsretten har efter flere udsættelser af sagen nu krævet, at ITD’s retssag mod Transportministeriet med påstand om, at ministeriet skulle anerkende, at godskørselslovens § 6, stk. 3 var ulovlig, enten skal føres nu og her, eller at den skal trækkes. Efter NORTRA-dommen er den gældende praksis, at der ikke længere er krav om, at vognmænd skal følge eller have tiltrådt én bestemt kollektiv overenskomst for at kunne få en vognmandstilladelse. I dag opfylder alle kollektive overenskomster godskørselslovens krav. På den baggrund ser ITD ikke grundlag for at føre sagen her og nu og trækker derfor sagen.

ITD trækker retssag mod Transportministeriet om godskørselslovens § 6, stk. 3 >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close