mandag 16. september 2019 14:28

Branchen skuffet over nye overhalingsforbud for lastbiler

- Vejdirektoratet og Transport- og Boligministeriet går fuldstændig uden om den arbejdsgruppe, som i flere år har arbejdet tæt sammen om overhalingsforbud for lastbiler. Vi er end ikke blevet orienteret på forhånd, lyder det fra flere transportorganisationer, herunder Dansk Erhverv, DI Transport, DTL, ITD og SLD som reaktion på, at der skal indføres overhalingsforbud for lastbiler på yderligere 270 kilometer motorvej.

I dag er der forbud mod overhalende lastbiler på i alt 230 kilometer motorvej, og snart kommer der yderligere 270 kilometer til. Det har Vejdirektoratet netop meldt ud.

 

Branchen har en klar forventning om at blive inddraget, når sådanne beslutninger træffes. Ikke mindst fordi branchen i en følgegruppe under Vejdirektoratet i flere år har siddet sammen for at finde smidige og realistiske løsninger, der giver plads til alle trafikanter, herunder også lastbiler, lyder det fra medlemmerne af følgegruppen.

 

Vejdirektoratets følgegruppe tæller 3F, Dansk PersonTransport, DI Transport, DTL, FDM, FDL, Færdselsstyrelsen, ITD, Rigspolitiet og Vejdirektoratet. Gruppen har løbende holdt øje med erfaringerne med de nuværende overhalingsforbud.

 

Erfaringerne og statistikkerne viser tydeligt, at ”myldretiden”, som i dag er defineret til at være klokken 6-9 og 15-18 på hverdagene, ikke nødvendigvis er helt den samme alle steder og på alle hverdage i ugen, hvilket man bør finde en løsning på.

 

Men ingen af de undersøgelser, der indtil nu er foretaget, peger på, at en fordobling af strækningerne med overhalingsforbud løser trængselsudfordringerne på motorvejsnettet – tværtimod risikerer man for lange strækninger at skabe kolonnekørsel, der i værste fald gør problemet endnu større, mener brancheorganisationerne.

 

Indgrebet kommer også på et tidspunkt, hvor branchen er presset af både mangel på chauffører og mangel på rastepladser, hvor de kan holde pause. Når vi ved, at forslaget ikke kommer til at gavne trafikafviklingen i nævneværdig grad, er vi meget skeptiske over for forslaget, der endnu engang vil nedsætte produktiviteten og fleksibiliteten i transportbranchen.

 

Inden Vejdirektoratet går i gang med at bruge midler på at sætte nye skilte med overhalingsforbud op på flere motorvejsstrækninger, anbefaler branchen derfor, at følgegruppen indkaldes til et møde.  

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >