mandag 26. august 2019 12:48

EU-Kommissionen indbyder virksomheder til at komme med yderligere klagepunkter mod PostNord Danmark

Både transport- og logistikvirksomheder samt andre typer af virksomheder får nu endnu en mulighed for at komme med klagepunkter og input til den sag om ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte til PostNord Danmark, som ITD har anlagt ved EU-Kommissionen. ITD opfordrer derfor alle virksomheder til hurtigst muligt at kontakte ITD med eventuelle klager og kommentarer, da Kommissionens frist udløber allerede den 9. september 2019.

EU-Kommissionen udvider nu sin undersøgelse af ulovlig og konkurrenceforvridende statsstøtte til PostNord Danmark, og det betyder, at både transport- og logistikvirksomheder samt andre typer af virksomheder, der oplever prisdumping og andre former for unfair konkurrence fra PostNord Danmark, får en ekstra chance for at komme med input, klagepunkter og øvrige kommentarer til den igangværende sag, som ITD anlagde mod selskabet i 2017. 


- Det her er et meget vigtigt led i Kommissionens undersøgelse, og ITD vil derfor opfordre både transport- og logistikvirksomhederne og andre typer af virksomheder, der enten direkte eller indirekte oplever unfair konkurrence fra PostNord Danmark, til at komme på banen NU! Det er afgørende for sagen, at Kommissionen får mulighed for at komme ud i alle hjørner og kroge, og derfor haster det, hvis man ønsker at komme med nye input, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

EU-Kommissionen åbnede den 14. juni 2019 den såkaldte formelle procedure i klagesagen, som ITD indledte mod PostNord Danmark, og det er den procedure, der nu er baggrund for, at Kommissionen inviterer alle interesserede parter til at spille deres kommentarer ind til undersøgelsen.

-  PostNord Danmark har haft massive underskud siden 2012, og derfor er de kapitaltilskud, som den danske og den svenske stat har tilført selskabet som led i den store transformationsplan, ikke givet på et kommercielt grundlag. Det udsætter de private virksomheder for unfair konkurrence, og det skal vi naturligvis have sat en stopper for, siger Lena Sandberg fra advokatfirmaet Gibson, Dunn & Crutcher, der repræsenterer ITD i sagen.


Både transport- og logistikvirksomheder samt virksomheder fra andre brancher, der ønsker at komme med kommentarer til EU-Kommissionen vedrørende unfair konkurrence fra PostNord Danmark, bedes hurtigst muligt henvende sig til:

 

Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, på e-mail CC@itd.dk eller på telefon 7367 4555 eller 2611 6797

 

Om sagen:

EU-Kommissionens tilbundsgående undersøgelse vedrører tre særskilte støtteforanstaltninger, der blev gennemført i 2018:


- En kapitaltilførsel på 2,34 milliarder DKK (313 millioner EUR) fra PostNord til Post Danmark

- En kapitaltilførsel på 267 millioner SEK (25 millioner EUR) fra Danmark til PostNord

- En kapitaltilførsel på 400 millioner SEK (37 millioner EUR) fra Sverige til PostNord.

 

 

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >