torsdag 23. maj 2019 15:52

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Europa-Parlamentet har stor indflydelse på rammevilkårene for vejgodstransporten i Danmark og resten af EU. Derfor er det vigtigt, at alle i det danske vejgodstransporterhverv stemmer til valget til EU-Parlamentet på søndag. En meget vigtig opgave for det nye Europa-Parlament bliver at færdiggøre de vigtige vejpakkeforhandlinger, hvor politikerne skal fastlægge spillereglerne for den samlede europæiske transportsektor i mange år fremover.

 

- Transportområdet er et vigtigt og betydningsfuldt erhverv, og det kræver seriøse politikere, der har virksomhedernes rammevilkår og chaufførernes arbejdsforhold som første prioritet – ikke bare det at skabe et monopol for fagforeningerne i Europa. Der skal findes bæredygtige løsninger i vejpakken, der samler – og ikke splitter – Europa. Der skal ikke mindst findes målrettede løsninger, der kan sikre bedre arbejdsvilkår for chaufførerne for at fastholde og tiltrække flere til erhvervet, herunder ikke mindst øget og bedre kontrol til sikring af, at de gode arbejdsforhold rent faktisk er tilstede i praksis og ikke kun på papiret, siger ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen.

 

Det er ikke ligegyldigt, hvilke danske politikere, der stemmes ind i Europa-Parlamentet:

- Vi har brug for danske europaparlamentarikere, der brænder for transportpolitik og for transportvirksomhederne, og som vil engagere sig aktivt i de transportpolitiske forhandlinger. Vi har brug for politikere, der taler transporterhvervet vigtighed og betydning op – og ikke ned. I den seneste valgperiode har Danmark ikke haft en dansk stemme i Europa-Parlamentets transportudvalg. Det har kostet os indflydelse, og den fejl skal vi undgå sker igen. I ITD håber vi, at vi får en stærk dansk transportstemme i EU-Parlamentets transportudvalg, som kan og vil sikre stærke rammevilkår for danske transportvirksomheder og deres medarbejdere, siger Carina Christensen.

 

ITD frygter en negativ udvikling med et splittet Europa, hvor stadig flere lande indfører nationale særregler på transportområdet, der gør det vanskeligt at finde stærke og konkurrencedygtige løsninger på det europæiske transportmarked.

 

- De nye Europa-parlamentarikere skal bevise, at de evner at samle Europa om fælles, holdbare løsninger. Vi opfordrer alle til at stemme på søndag, og herefter skal Danmark gå efter at få maksimal indflydelse på transportområdet i Europa-Parlamentet, siger Carina Christensen.

 

Valget til Europa-Parlamentet finder sted på søndag den 26. maj 2019.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >