torsdag 04. april 2019 13:33

ITD: Enig med statsministeren: Den danske model trænger til et grundigt eftersyn!

Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil sende den danske model til 120-års eftersyn. Det er et udmærket og tiltrængt initiativ, men skal resultatet være holdbart, skal man involvere alle arbejdsmarkedets parter og ikke kun hovedforbundene, fastslår ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Til september fylder den danske model 120 år, og det er, som statsminister Lars Løkke Rasmussen foreslår, en glimrende anledning til at få set den grundigt efter i sømmene. Den danske model trænger helt enkelt til en opdatering, så den er tidssvarende og tilpasset det moderne arbejdsmarkeds behov.

- Vi vil gerne kvittere for statsministerens udmelding. Den danske model trænger efterhånden til en gennemgribende revision, og vi opfordrer derfor til, at alle arbejdsmarkedets parter bliver inviteret til forhandlingsbordet, så man kommer fra start uden demokratisk underskud og når hele vejen rundt om udfordringerne, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Hvis vi i fremtiden skal sikre både fair og gode arbejdsvilkår og en stærk dansk konkurrencekraft, er vi for eksempel nødt til effektivt at forhindre monopoler på overenskomster i Danmark, fortsætter direktør i ITD Arbejdsgiver Trine Schiørring Plesner:

 

- I ITD Arbejdsgiver oplever vi helt konkret, at vores medlemmer bliver konfliktet og tvunget over på en 3F overenskomst, fordi Arbejdsretten ikke anerkender arbejdsgivernes negative foreningsfrihed. Det er helt uholdbart i 2019, og det problem bør man løse, når den danske model sendes til servicetjek. Her er det vigtigt, at man forholder sig til hele modellen og hele det danske arbejdsmarked – og det inkluderer altså også de organisationer, der står uden for hovedforbundene, men som har legitime overenskomster med løn, pension m.m. på markedsniveau.

 

ITD er enig i, at det fortsat skal være en fordel at være omfattet af en overenskomst, og at danskernes løn skal fastlægges i forhandlinger mellem fagforeninger og arbejdsgivere. Men der skal være flere overenskomster at vælge imellem – og hverken arbejdstager eller arbejdsgiver skal tvinges til at følge en anden overenskomst end den, der gælder på virksomheden.

 

- Vi er positive over for at se på mulighederne for, at regeringen og lovgiverne får stærke redskaber til at gribe ind overfor uacceptable vilkår på arbejdsmarkedet, og de redskaber skal fastlægges sammen med alle arbejdsmarkedets parter. Det er et vigtigt budskab, som Lars Løkke Rasmussen meget gerne må tage med til FH-mødet på mandag. Lad os hurtigst muligt komme i gang, slutter Trine Schiørring Plesner.

 

Aktualiteten af at se på den danske model understreges kun af de igangværende vejpakkeforhandlinger i EU, hvor et hovedtema blandt andet er kontrol- og håndhævelsesmuligheder for brug af udstationeringsdirektivet på vejgodstransporterne.

 

- Danmark har ikke en mindsteløn, der kan kontrolleres og håndhæves i forbindelse med udstationering. Lander der en vejpakke med det indhold, så skal den danske model under alle omstændigheder til revision, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >