torsdag 07. november 2019 11:37

ITD glæder sig over 1,5 milliarder kroner til grøn forskning og udvikling

Alle Folketingets partier er netop blevet enige om at prioritere 1,5 milliarder kroner i 2020 til grøn forskning inden for blandt andet klimavenlig transport, omstilling af landbruget og til bæredygtige byer. Det vækker glæde i ITD, der især ser store perspektiver i udviklingen af alternative drivmidler til den tunge transport.

Forskning skal bidrage til den grønne omstilling og målet om 70 procent reduktion af udledningen af drivhusgasser i Danmark. Derfor har samtlige partier besluttet, at klimavenlig forskning og udvikling skal prioriteres endnu mere end tidligere.

 

- Det er endnu uvist, præcist hvor mange midler der specifikt vil blive afsat til vejgodstransporten, men vi har noteret os, at den tunge transport er skrevet direkte ind som en af indsatsområderne i aftalen. Så det er vores klare forventning, at det også kommer til at afspejle sig i udmøntningen af midlerne, siger Lasse Kristoffersen, chefkonsulent i ITD.

 

I ITD hæfter man sig særligt ved, at der i alt vil være afsat 514 millioner kroner til energiteknologiske udviklings- og demonstrationsprogrammer i 2020.  

 

- Det er helt afgørende for den grønne omstilling af transport- og logistikbranchen, at man finder en eller flere holdbare alternativer til diesel, der i dag er den altdominerende energikilde til lastbilerne. Energibehovet er enormt, og vi kommer selvsagt ikke i mål med ambitionen om en fossilfri sektor, hvis ikke grønne drivmidler kommer til at spille en større rolle. Her ser vi forskning og udvikling som ét ud af mange vigtige værktøjer, siger Lasse Kristoffersen. 

 

ITD arbejder som led i sin Vækststrategi 2030 for, at der i de kommende år sker en styrkelse af forskningen på vejgodstransporten. I den forbindelse er det afgørende, at der samtidig sker en fokuseret indsats for at omsætte forskningsresultaterne til konkrete værktøjer, der kan bruges af virksomhederne.

 

- ITD’s mål er, at der skal udarbejdes en styrket strategi for transportforskning i Danmark, som gør Danmark til et europæisk forskningshub inden for vejgodstransport og logistik med fokus på bedre logistikkoncepter og udvikling af konkrete styringsværktøjer, der kan understøtte og forøge effektiviteten i vejgodstransport- og logistikvirksomhederne, herunder fremme den grønne omstilling af de tunge transporter, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD. 

 

ITD arbejder også for, at der skal etableres et partnerskab mellem universiteter med ekspertise indenfor vejgodstransport og logistik, transporterhvervets uddannelsesinstitutioner, myndigheder, virksomheder og transport- og erhvervsorganisationer med henblik på løbende at tilpasse prioriteringer af forskningsindsatser, så der fremmes forsknings- og udviklingsbaserede projekter med fokus på vækst i dansk vejgodstransport og logistik og tilføres forskningsbaseret viden til erhvervet indenfor eksempelvis grøn omstilling. 

 

Læs hele aftalen her

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >