tirsdag 08. oktober 2019 14:52

ITD: Konstruktiv og ambitiøs klimaplan fra Drivkraft Danmark

Drivkraft Danmark har i dag præsenteret tre helt konkrete bud på, hvordan Danmark opnår en CO2-neutral transportsektor i 2050. ITD ser flere gode takter i organisationens klimaplan for at komme i mål med den grønne omstilling af transportsektoren.

Med udgangspunkt i, at den grønne omstilling af transportsektoren skal være markedsbaseret og sikre lige konkurrence mellem fremtidens drivmidler og teknologier, har brancheorganisationen Drivkraft Danmark i dag præsenteret deres bud på en ”Plan 2050 for en CO2-neutral transportsektor” med tre konkrete forslag.

Drivkraft Danmark foreslår, at der skal være lovkrav om CO2-fortrængning i brændstoffer til transport, at afgifterne skal omlægges fra energi til klimapåvirkning, og endelig at forskning og udvikling af fremtidens teknologier skal være tværgående. ITD bakker op om forslagene fra Drivkraft Danmark.

- Den klimaplan, som Drivkraft Danmark i dag har lanceret, er et stærkt bud på en realistisk og effektiv grøn omstilling af transportsektoren. Planen er ganske enkelt godt tænkt, og det er en vigtig pointe, at det er for tidligt at stirre sig blind på enkelte teknologier, da ingen endnu ved, hvilken teknologi der i fremtiden vil blive den mest effektive, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Et centralt element i planen er det såkaldte paradigmeskifte, hvor det i planen foreslås, at der fremover skal stilles krav, der sikrer en klimavenlig udvikling inden for teknologineutrale rammer og mål.

- Paradigmeskiftet, som planen lægger op til, vil give producenterne et incitament til at fokusere på brændstoffets samlede klimaeffekt. Som det er i dag, betyder det såkaldte iblandingskrav, at producenterne konkurrerer om at producere det billigste, som ikke nødvendigvis er det mest klimavenlige. Det gør planen op med, og det synes vi er yderst fornuftigt, siger Jørn-Henrik Carstens.


ITD arbejder som led i sin Vækststrategi 2030, for at regeringen etablerer en klar strategi for grøn vejgodstransport i samarbejde med erhvervet. Her spiller Drivkraft Danmarks 2050-plan rigtig fint ind. ITD er klar til at fortsætte dialogen med Drivkraft Danmark, så der hurtigst muligt kan komme gang i den grønne omstilling af transportsektoren.

 

Læs klimaplanen fra Drivkraft Danmark her: https://www.drivkraftdanmark.dk/aktuelt/klimaplan-2050/

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >