mandag 07. januar 2019 19:07

ITD: Regeringen bør etablere dialoggruppe for cyber- og informationssikkerhed i vejgodstransporten

ITD hilser det varmt velkomment, at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i dag har lanceret en ny delstrategi for cyber- og informationssikkerhed i transportsektoren. Målet er at øge robustheden i transportsektorens digitale infrastruktur. ITD glæder sig over, at transportsektorens aktører vil blive inddraget i det fremadrettede arbejde, men efterlyser, at der med det samme etableres en særskilt dialoggruppe for vejgodstransporten ligesom for luftfarten og jernbanen.

Målet for Transport-, Bygnings- og Boligministeriets nye strategi for cyber- og informationssikkerhed i transportsektoren er at øge robustheden i transportsektorens digitale infrastruktur. Et overordnet punkt i strategien er etablering af decentrale cyber- og informationssikkerhedsenheder (DCIS), der skal sikre sektorkoordinationen med Center for Cybersikkerhed og PET, og som blandt andet kan bidrage ved beredskabsøvelser, videndeling, trusselsvurdering, sikkerhedsopbygning og sikkerhedsvurderinger. Cyber- og informationssikkerhedsstrategiens 12 initiativer er fordelt på tre kategorier: Overblik og selvindsigt, sårbarhedserkendelse og håndtering og internationalt arbejde og regulering. Disse kategorier skal være fokus for arbejdet i strategiens treårige løbeperiode.

- Behovet for IT-sikkerhed bliver væsentligt større, når flere processer og systemer er digitaliseret og afhænger af hinanden. Det gælder blandt andet persondatabeskyttelse, håndtering af fortrolige oplysninger og beskyttelse mod misbrug af data generelt. I ITD arbejder vi aktivt for, at IT-sikkerhed og ansvarlig datahåndtering løftes i vejgodstransportvirksomhederne, mens der fra det offentlige skal sikres klarhed om regler og hensigtsmæssig implementering af nuværende og kommende EU-regler, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.
 

ITD glæder sig over, at transportsektorens aktører vil blive inddraget i det fremadrettede arbejde med cybersikkerhedsstrategien. Der er allerede etableret henholdsvis et dialogforum for cybersikkerhed i luftfarten og et for jernbanen, mens øvrige aktører i transportbranchen involveres på ad hoc basis. ITD ønsker, at der med det samme etableres et dialogforum for cybersikkerhed i vejgodstransporten.
 

- Vejgodstransporten og –logistikken står over for en gennemgribende digitalisering i de kommende årtier. Ændringerne har potentiale til at ændre verdenshandelen og åbne for helt nye forretningsmodeller. Dermed øges også potentialet for cybertrusler. Hvis dansk vejgodstransport skal være på forkant, skal der være et endnu større fokus på digitalisering og udnyttelse af data i virksomhederne. Øget digitalisering fordrer også, at den digitale infrastruktur løbende opgraderes, at der er et tilstrækkeligt højt IT-sikkerhedsniveau, og at det offentlige understøtter udviklingen med relevant regulering og digital offentlig service. Der er rigeligt at tage fat på, og derfor opfordrer vi til, at der med det samme etableres et dialogforum med fokus på vejgodstransport, så arbejdet kan gå i gang, siger Carina Christensen.

 

Læs pressemeddelelsen og se strategien for cyber- og informationssikkerhed her: https://www.trm.dk/da/nyheder/2019/ny-strategi-for-cyber-og-informationssikkerhed

 

Foto: Transportministeriet

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >