onsdag 02. oktober 2019 07:46

ITD: Skuffende og meget overraskende at arbejdet med at samle færdselsområdet standses

Til stor overraskelse har regeringen netop besluttet at standse overdragelsen af ansvaret for en lang række opgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen. Det ærgrer ITD, der i mange år har arbejdet for at få samlet regeludstedelsen og administrationen i én og samme myndighed for at få sikret mere helhedsorienteret administration, forenklede sagsgange og effektiv kontrol.

Transportministeriet og Justitsministeriet har netop annonceret, at man dropper arbejdet med overflytningen af en lang række opgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen, da man er løbet ind i vanskeligheder med at finde finansieringen til overflytningen. Det betyder, at det efter årsskiftet fortsat er politiet, som afvikler køreprøver, administrerer kørekort og udsteder førerkort og særtransporttilladelser, mens lovgivningen og regeludstedelsen fortsat hører under Transportministeriet og Færdselsstyrelsen.

 

ITD har i mange år sammen med de øvrige organisationer på transportområdet arbejdet for at få samlet regeludstedelsen og administrationen i én og samme myndighed i Færdselsstyrelsen for at få en mere helhedsorienteret administration og forenklede sagsgange.

 

- Det er meget skuffende, at de mange, gode argumenter for en samling af opgaverne under det ministerium og den styrelse, der har ekspertisen, alligevel ikke finder sted, så vi kunne få sat skub i en modernisering og digitalisering af de systemer, der anvendes til administration på områderne. Vi havde store forventninger til overflytningen af opgaver, som ville kunne sikre en mere effektiv og smidig administration og dermed kortere ventetider til gavn for både virksomheder og borgere, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef hos ITD.

 

I marts 2019 besluttede den daværende regering ellers, at Færdselsstyrelsen skulle overtage ansvaret for afvikling af køreprøver, udstedelse af kørekort og førerkort (takografkort) og håndteringen af særtransporttilladelser fra politiet. Et tiltag, der ud over at være et første skridt mod at samle færdselsområdet under én myndighed, også skulle frigøre cirka 120 årsværk hos politiet til andre politiopgaver i en tid, hvor der er stor fokus på politiets ressourcer og opgavevaretagelse.

 

- Det er et stort skridt tilbage i kampen for at sikre en effektiv kontrol og administration på erhvervstransportområdet, som vi nu oplever med regeringens beslutning. ITD er grundlæggende tilhænger af, at lovgivning, de udførende aktiviteter og kontrol samles i samme styrelse og under samme ministerium. Den model giver efter vores mening de bedste forudsætninger for en smidig og effektiv administration og kontrol, siger Jørn-Henrik Carstens.

 

For ITD er det vigtigt, at regeringen hurtigt får styr på, hvordan finansieringen kan sikres, så der igen kan sættes gang i overflytningen af opgaver fra politiet til Færdselsstyrelsen og dermed frigørelse af ressourcer hos politiet. Her mener ITD sammen med den øvrige transportbranche, at regeringen med inspiration fra vores tyske naboer også skal kigge på en overflytning af vejsidekontrollen af vejgodstransporten til Færdselsstyrelsen. I Tyskland ligger vejsidekontrollen hos BAG, der er en enhed under det tyske transportministerium.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >