tirsdag 14. maj 2019 09:29

ITD til Klimarådet: Den tunge transport har brug for en klima- og miljøkommission

Klimarådet stillede mandag den 13. maj 2019 skarpt på, hvordan Danmark kan blive klimaneutral i 2050, og på hvordan de forskellige sektorer kan reducere udledningerne frem mod 2030. Her gav ITD sit bud på, hvordan den tunge transport kan bidrage konstruktivt til den grønne omstilling.

Den tunge vejgodstransport spiller en væsentlig rolle i Danmarks grønne omstilling, og på den baggrund var ITD, som repræsentant for den tunge transport, inviteret til Klimarådets konference. Her gav organisationen sit bud på, hvordan Danmark bedst muligt takler udfordringerne med at reducere CO2-udledningen fra den tunge transport. Og budskabet var klart: Transportsektoren har brug for klare pejlemærker.  

- Den grønne omstilling af vejgodstransporten når ikke i mål, hvis erhvervet ikke får nogle klare og målrettede pejlemærker at sigte efter. Transportbranchen er kompleks, og der er mange forskellige køretøjstyper og transportopgaver. Derfor er det sådan set forståeligt nok, at politikerne indtil videre har tøvet, men nu skal vi altså i gang. Derfor er vores anbefaling, at den kommende regering hurtigst muligt nedsætter en klima- og miljøkommission med et bredt udsnit af repræsentanter fra branchen med henblik på at etablere en klar strategi for grøn vejgodstransport. Den skal fastlægge klare, fremtidsorienterede målsætninger og en klar politisk melding i forhold til, hvilken vej man ønsker at gå i Danmark - og resten af Europa - i forhold til fremtidig klima- og miljøregulering, sagde Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

De mange tilhørere kunne dog gå hjem i vished om, at transport- og logistikbranchen meget gerne vil den grønne omstilling og allerede er godt i gang med at effektivisere og reducere brændstofforbruget til gavn for klimaet.

- Der bliver konstant arbejdet med optimering af transporterne ude i virksomhederne, og omstillingsvilligheden er enorm, når de rigtige rammebetingelser er til stede. Vi har mange eksempler på, at grønne ambitioner og et konkurrencedygtigt erhverv ikke nødvendigvis er hinandens modsætninger. Men vi kommer ikke uden om at skulle omstille vejgodstransporten til alternative grønne energiformer og drivmidler. Hvis det skal lykkes, mangler vi, at politikerne følger transportvirksomhedernes eksempel og hopper i det grønne arbejdstøj, siger Jørn-Henrik Carstens. 

Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.

 

Læs mere om Klimarådets arbejde her.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >