torsdag 30. maj 2019 11:20

ITD til Socialdemokratiet: Husk den tunge transport i jeres klimaplan

Hvis Socialdemokratiet vinder regeringsmagten i Danmark vil de igangsætte en række nye klimatiltag inden for det første år af regeringsperioden. ITD hilser udspillet velkommen, men desværre er den tunge transport ikke med.

Overtager Socialdemokratiet regeringsmagten efter valget den 5. juni 2019, skal der igangsættes en lang række klimatiltag allerede inden for det første år af regeringsperioden. ITD hilser udspillet velkommen. Der er nemlig brug for hurtigt at komme videre med den grønne omstilling.

En del af tiltagene i Socialdemokratiets plan omhandler person- og flytransporten, men desværre er der ikke tiltag for den tunge vejgodstransport. Ifølge ITD er det brandærgerligt, for vejgodstransportbranchen vil meget gerne bidrage yderligere til den grønne omstilling.

- Transport- og logistikbranchen har meget at byde ind med i den grønne omstilling. Derfor er det også vigtigt, at erhvervet bliver tænkt ind fra starten, når de politiske partier formulerer deres klimaplaner. Vi oplever stor vilje til at levere klimavenlige transporter hos vores medlemmer, men de ønsker en klar politisk strategi for grøn vejgodstransport og gode vilkår for ”first moovers”, der kaster sig over ny teknologi, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD's politiske afdeling.

ITD og vejgodstransportvirksomhederne er helt klar til at byde ind på kommende klimatiltag. Vejgodstransporten og den øvrige erhvervstransport har dog brug for klare signaler om, hvilke veje den skal køre og sikkerhed for stabile afgiftsstrukturer, hvis den tunge sektor for alvor skal med på den grønne bølge. Investeringer i ny grøn teknologi og materiel kræver store investeringer af transportvirksomhederne, og det forudsætter en lang planlægnings- og tidshorisont. Det nytter for eksempel ikke noget at presse transportvirksomhederne ud i investeringer i nyt materiel, hvis samfundet skifter kurs inden investeringen er tjent hjem.

- I ITD vil vi opfordre den kommende regering til meget hurtigt at nedsætte en klimakommission for den tunge del af vejtransporten, som hurtigt kan afdække, hvilke teknologier der skal satses på til de forskellige transporttyper. Der er også behov for at se på, hvordan omstillingen kan gennemføres på en økonomisk bæredygtig måde, ligesom omstillingen skal hænge sammen med strategier og valg i landende omkring os, siger Jørn-Henrik Carstens.

Læs Socialdemokratiets klimaudspil her

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >