lørdag 16. maj 2020 10:09

ITD lodret uenig i EU-Kommissions-afgørelse om statsstøtte til PostNord Logistics

EU-Kommissionen har truffet afgørelse i ITD’s klage om lovligheden af kapitalindskud til det underskudsgivende PostNord Logistics. EU-Kommissionen angiver, at den ikke mener, at der er tale om statsstøtte eller ulovlig krydssubsidiering. ITD er uenig i afgørelsen, og vil nu nærlæse beslutningens præmisser nærmere og vurdere, om der er behov for at rejse en statsstøttesag ved EU-Domstolen.

Foto: Ritzau/Scanpix

 

Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og pallegods, hvor selskabet er i direkte konkurrence med private virksomheder. Efter flere år med underskud i perioden 2013-16 led PostNord Logistics i 2017-regnskabsåret et tab på 91 mio. kr. og tabte dermed hele egenkapitalen. Og det er ikke første gang, at selskabet har tabt hele egenkapitalen, da selskabet allerede i 2013 tabte sin aktiekapital. Ikke desto mindre meldte moderselskabet, PostNord Group, i forbindelse med 2017-årsregnskabet ud, at man vil løse driftsproblemerne med kapitalindskud til PostNord Logistics. PostNord Group mener selv, at kapitalindskuddet gives på markedsvilkår og derfor ikke indeholder statsstøtte. Den løsning klagede ITD over til EU-Kommissionen, som nu har meddelt, at de ikke mener, at der er tale om ulovlig statsstøtte.

 

ITD betragter PostNord Logistics som en virksomhed, der i alt for lang tid har lukreret på offentlige tilskud i direkte konkurrence med de private vognmænd. Dermed har PostNord Logistics opnået unfair konkurrencefordele, som private aktører ikke kan hamle op med.

 

- Vi er uenige i Kommissionens afgørelse. PostNord Logistics har ikke kun klaret sig dårligt i det seneste regnskabsår, men i flere år, og derfor vil kapitalindskud fra moderselskabet – efter vores mening – ikke blive givet på markedsvilkår. Et kapitalindskud fra PostNord Group til datterselskabet giver PostNord Logistics en urimelig fordel og holder selskabet kunstigt i live på det private stykgodsmarked. Det er et marked, hvor der er stor konkurrence, og hvor kapitalindskuddet blandt andet vil ramme ITD's medlemsvirksomheder, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Selv om Kommissionen nu har udtalt sig, er det sidste ord ikke nødvendigvis sagt i denne sag. ITD kan vælge at tage sagen til EU-domstolen. I 2018 tabte Danmark to store sager ved EU-domstolen angående statsstøtte til Øresundsbroen og Femern-tunnelen, og dermed er det klart, at EU-Domstolen kan komme til et helt andet resultat også i denne sag.

 

ITD vil nu nærlæse beslutningen og på den baggrund tage stilling til det videre forløb.

 

- I ITD noterer vi os naturligvis, at Kommissionens ikke anser PostNord Groups kapitalindskud til PostNord Logistics for at være ulovlig statsstøtte. Sammen med vores advokater vil vi nu gennemgå Kommissionens argumenter grundigt og vurdere, om ITD vil tage sagen videre til domstolen. Vi finder det fortsat helt urimeligt, at private vognmænd skal acceptere at konkurrere med en underskudsgivende konkurrent, der kan hente kapital fra et statsejet moderselskab, hver gang det strammer til. Det ændrer Kommissionens afgørelse ikke på, siger Carina Christensen.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >