6 minute read

Kilometerafgiften er ikke løsningen på grønnere transport

Regeringen og de røde partier har indgået aftale om kørselsafgift for lastbiler. Det bringer store udfordringer med sig, og afgiften vil blot gøre transporten dyrere og ikke grønnere, som hensigten er. Ifølge adm. direktør i Vendelbo Spedition A/S, Jesper Bundgaard Madsen, er el-lastbiler slet ikke en reel mulighed lige nu, og regningen vil derfor i sidste ende havne hos forbrugeren.

Af Line Sorth Bendixen & Jan Thane

Regeringen og de røde partier har besluttet at indføre en ny afgift på lastbilkørsel, som betyder, at lastbiler over 12 ton skal betale for hver kilometer, de tilbagelægger på vejene. Formålet er at få flere grønne lastbiler på vejene. El-lastbiler får nemlig rabat på kørselsafgiften, og på den måde håber politikerne på Christiansborg, at vognmændene vil skifte diesellastbilerne ud med el for at slippe for at betale millioner i kørselsafgifter hvert år.

Ikke vejen frem

Men ifølge adm. direktør i Vendelbo Spedition i Hjørring, Jesper Bundgaard Madsen, er det ikke det, der bliver resultatet af den nye afgift.

– Der er flere grunde til, at kilometerafgiften ikke vil resultere i mange flere el-lastbiler på vejene. For det første er der ikke ladeinfrastruktur til el-lastbiler i Nordjylland, eller nogen andre steder i landet i øvrigt, og man kan altså ikke bare lade en el-lastbil op fra stikkontakten, siger han og fortsætter:

– Derudover koster en el-lastbil tre gange så meget som en diesellastbil, og det er meget få virksomheder, der lige har et par millioner ekstra liggende, hver gang de skal købe en ny lastbil. Vi har i Vendelbo Spedition ca. 50 lastbiler, og hvis man alligevel forestiller sig, at vi skiftede alle vores diesellastbiler ud med el-lastbiler, at vi faktisk kunne lade dem op, og at køretøjerne kunne dække vores transportbehov. Ja, så dukker der et nyt problem op; der er nemlig heller ikke strøm nok i el-nettet til at forsyne lastbilerne med el i vores del af landet. Vi har faktisk fået en ekspert til at se på det, og det viser sig, at hvis vi skulle lade 50 el-lastbiler op på samme tid, så ville der ikke være strøm til Hjørring by. Jeg mener, at vores politikere gør nar af vores branche, når de vil give rabat på kilometerafgiften, hvis vi køber el-lastbiler. For der findes IKKE el-lastbiler til "long-haul"-segmentet, og ifølge mine forbindelser hos lastbilproducenterne, så kommer der tidligst noget brugbart i 2030-2035.

Når det at skifte til el-lastbiler reelt ikke er en mulighed på nuværende tidspunkt, så vil kilometerafgiften udelukkende få vognmændenes udgifter til at stige. Og hvis vognmændene fortsat skal kunne drive deres forretning, så ender regningen i sidste ende hos forbrugerne.

– Vi vil derfor fortsætte i diesellastbilerne og betale afgiften. Men det betyder, at transporten bliver dyrere, og der er kun vores kunder, virksomhederne og den almindelige dansker til at betale den regning.

Branchen ønsker at tage ansvar

Det er ikke, fordi transportbranchen ikke ønsker at bidrage til den grønne omstilling – tværtimod. Men det skal kunne give mening i praksis, og grøn transport er meget mere end el-lastbiler.

– Vi vil hellere end gerne investere i den grønne omstilling, og det gør vi allerede med en lang række tiltag. Men vi har brug for tid og reelle muligheder for at indrette vores forretning, så vi kan fortsætte med at levere den service, vi har gjort gennem årtier, siger Jesper Bundgaard Madsen og afslutter:

– Der har været en række gode alternative forslag til kilometerafgiften, f.eks. et forslag om en dieselafgift, men nedsættelse af afgiften på HVO kunne også være en mulighed. Forbedrede forhold for modulvogntog i Danmark ser jeg som en anden god mulighed for nedbringe udledningen af CO2. Hvis vi endelig skal pålægges en kilometerafgift, så burde pengene i det mindste gå til forbedringer for branchen og ikke direkte i statskassen – men hvis man skal lytte til vores skatteminister, så kommer det desværre ikke til at ske.

Grøn transport er meget mere end el-lastbiler

Den grønne omstilling er som bekendt ikke sort/hvid. Den er langt mere nuanceret og derfor også kompleks at finde en løsning på. Men én ting er sikkert – grøn transport er meget mere end el-lastbiler.

Opfattelsen af el-lastbiler som løsningen på en grønnere transportbranche er ifølge chef for ITD Medlemsservice, Anne M. Thyssen, en forkert men desværre udbredt tankegang blandt dem, der står uden for transportbranchen.

– Når der tales om grøn omstilling i transportbranchen, så er fokus ofte udelukkende på el-lastbiler. Men hvis der sættes lighedstegn mellem el-lastbiler og grøn omstilling, så stopper dialogen ofte ved, hvad el-lastbilerne ikke gør – fremfor hvor de kan sættes ind lige nu, f.eks. til korte afstande og bykørsel, udtaler hun.

For udfordringerne med at skifte alle lastbilerne ud til el-lastbiler er som bekendt til at få øje på, og som et resultat vil transporten således blot blive dyrere og ikke grønnere. Hos ITD har vi som følge af vores tætte kontakt med medlemmerne fokus på den grønne omstilling, og lige nu har vi særligt fokus på, hvordan virksomhederne har mulighed for at blive mere grønne på andre måder – både med og uden investeringer.

– Politikerne har sagt, at det hele vil blive klar til el-lastbiler i 2030, men vognmændene har jo en forretning, der skal køre indtil da. Så mens vognmanden venter og fortsætter med samme sunde fornuft, gør han sig grønnere på de ting, han faktisk kan ændre i virksomheden lige nu. Hvis politikerne virkelig vil hjælpe, bør de sikre mere forudsigelighed for investeringerne i forbindelse med el-lastbiler, alternative brændstoffer og nul-emission, så kan han begynde at tage stilling til, hvad og hvordan han kan ændre på de områder, siger Anne M. Thyssen og afslutter: – Som ITD’s CO2-illustration viser, er der mange forskellige tiltag, man kan benytte sig af som vognmand.

Det er meget forskelligt, hvor vores medlemmer ligger henne i feltet, men én ting er gældende for dem alle; de gør alle sammen noget for løbende at blive grønnere. Men nu bliver de så straffet af kilometerafgiften. Jeg ved ikke, hvordan en gulerod i transportbranchen ser ud, for sådan en har jeg aldrig set – jeg har kun set pisken. Jeg synes, at der med kilometerafgiften mangler en respekt for, at transportbranchen yder en service, vi som samfund er yderst afhængige af.