Rekrutteringskanaler

Der er mange forgæves rekrutteringer i dansk erhvervsliv. En stor del af disse medfører produktionsbegrænsninger. Her beskrives i korte træk de mest gængse rekrutteringsveje. Mange virksomheder angiver, at de kun har brugt én rekrutteringskanal. De kan med fordel bruge flere rekrutteringskanaler?

Se vores flyer omkring rekrutteringskanaler for optimal rekruttering af medarbejdere. Og læs herefter mere nedenfor.

 

 

  • Jobportaler
  • Jobcenter
  • A-kassen
  • Elever og voksenelever, erhvervskoler og praktikpladsen.dk
  • Sociale medier
  • Jobvideoer
  • Mund-til-mund-anbefalinger
  • Fastholdelse som rekrutteringskanal
  • Vikar- og rekrutteringsbureau
  • Udenlandsk rekrutteringsbureau
  • Jobmesser
  • Jobannoncer
  • Alternative rekrutteringsveje
  • Employerbranding
  • Skoleklassesamarbejder
  • Skolepraktik

 

 

Jobportaler


 

Jobindeks er Danmarks største jobportal med altid mere end 25.000 ledige jobs. Hvis man her opretter en jobagent vil den registrere og meddele, hvis der kommer en jobsøgende ind med de rette kvalifikationer. Det er typisk gratis at oprette en profil og jobagent på de fleste jobportaler. Hvis du ønsker en mere målrettet søgning kan der være et abonnement.

                                                                                

Jobnet.dk, Stepstone.dk, ofir.dk eller andre lidt mere målrettede jobportaler til bestemte jobtyper.

 

 

Jobcenter


 

Alle ledige skal melde sig hos deres lokale jobcenter for at få udbetalt dagpenge. Derfor findes her potentielt alle ledige.

Jobcentrene har samtidig en forpligtigelse til at sikre aktivering og uddannelse af alle ledige hen i mod fast beskæftigelse. Til dette udnyttes projekter, eksterne samarbejdspartnere og virksomhedskonsulenter. Aftaler laves med uddannelsesinstitutioner og virksomheder med henblik på op- eller omkvalificering eller jobtræning. Jobcentrene (kommunerne) har et økonomisk incitament for at få flest mulige i job. Derfor er de motiverede for at lave aftaler med virksomheder om jobtræning på vej mod varig beskæftigelse.

Jobcentrenes jobportal er jobnet.dk, hvor alle ledige SKAL lave en profil på dem selv.

 

 

A-kassen


 

Du kan som virksomhed henvende dig hos den A-kasse, som repræsenterer den faggruppe, du søger efter medarbejdere indenfor.

A-kassen kan henvise til de ledige og jobsøgende. Derfor kan du som virksomhed være heldig hos A—kassen at finde ufaglærte og faglærte ledige medarbejdere inden for et ønsket område – hvis der er ledige til rådighed.

 

 

Elever og voksenelever, Erhvervskoler og Praktikpladsen.dk


 

Er du på jagt efter en elev skal du lede efter dem der, hvor de er

Søger du elever er praktikpladsen.dk det rigtige sted at oprette en elevplads. Her leder alle erhvervskoleelever efter en praktikplads – eller de opretter en ansøgning om en elevplads.

Har du forgæves søgt efter elever på denne portal kan du søge om fritagelse for betaling af Praktikplads-AUB på grund af for få elever.

 

Erhvervsskolerne har også et kendskab til alle elever som søger efter en praktikplads. Du får adgang til disse ved direkte henvendelse til skolerne.

 

Se en samlet liste over alle erhvervsskoler her: http://transportuddannelser.dk/skoler/

 

 

Sociale medier


 

Sociale medier er i dag det hurtige medie, som langt størstedelen af folk har adgang til i en eller anden grad.

 

Facebook er primært rettet mod dialog med og mellem medarbejdere …

Fra mange sider nævnes Facebook som værende den hurtigst virkende rekrutteringskanal. Her kan virksomheden hurtigt slå en ledig stilling op. Denne deles af virksomhedens medarbejdere, hvis de ellers tør anbefale din virksomhed til venner eller bekendte. Spredningen vil typisk ske i fx en chaufførgruppe.

 

LinkedIn er mest anvendt på kontorerne og ledelsesgangen …

Virker på samme måde som Facebook, men den ramte målgruppe er nok mere mellem- eller topledere i dine konkurrerende virksomheder. Kun relativ få faglærte er med i dette forum og du henvender dig derfor typisk til folk i jobs på kontorerne eller ledelsesgangen som den primære målgruppe.

 

Youtube er kanalen med videoer – en slags videobibliotek hvorfra videoer kan hentes og deles …

Videoer som præsenterer din virksomhed og de gode jobmuligheder osv. er et godt virkemiddel til at dele på alle sociale medier. Derfor kan produktion af en video med fordel gemmes på Youtube, da alle herfra kan dele videoen. Din virksomhed kan oprette egen Youtube-kanal og samle jeres videoer heri.

 

 

Jobvideoer


 

Korte videoer er en meget populær måde at præsentere en virksomhed og et job på. Videoer kan på en kort tid fortælle meget mere end mange ord og kan give modtageren et positivt indtryk af virksomheden og jobmulighederne. De kan meget nemt deles via de sociale medier. Men det kræver, at videoen er "professionelt" produceret.

Se eksempler på videoer her: http://itd.dk/kurser/elev-i-transportbranchen/en-spaendende-job-og-karrierevej/

 

Hvis du ikke selv kan producere disse videoer skal du søge hjælp til dette. Det kan gøres professionelt uden at det behøver at koste en formue. Men godkend og få de nærmeste til at godkende videoen inden den sendes ud, så der ikke ligger skjulte uheldige signaler i videoen.

 

Joblinsen er ét eksempel på nogen, som kan hjælpe dig med en virksomhedsvideo. Se et eksempel på en video her.

 

 

Mund-til-mund-anbefalinger


 

- den bedste anbefalinger er den som andre giver din virksomhed!

 

"Ordentlighed" er ikke et fast defineret begreb. Det dækker mere over mange forskellige forhold der alt i alt gør medarbejderne glade for at gå på job.

 

Hvis "ordentlighed" gennemsyrer virksomhedskulturen udtrykker hovedparten af medarbejderne stor medarbejdertilfredshed og stor arbejdsglæde. Det smitter af på resultater og fastholdelse af medarbejdere. Det rygtes i de kredse, hvor medarbejderne færdes og kan lette rekrutteringen, da nye medarbejdere selv henvender sig på baggrund af anbefalinger fra eksisterende medarbejdere.

 

 

Fastholdelse som rekrutteringsvej


 

- lav medarbejderudskiftning sikrer høj stabilitet i arbejdsstyrken og ydelserne. Derfor er stor fastholdelse et incitament i sig selv 

 

Fastholdelse af medarbejdere er den mest sikre vej for god rekruttering. Det skal forstås på den måde, at når omsætningen af medarbejdere er så lille som mulig er det nemmere at tiltrække nye medarbejdere via de andre kanaler.

 

Fastholdelse er mange ting i forhold til god medarbejderpleje og sikring af en høj grad af medarbejdertilfredshed. Har du og din virksomhed derfor fokus på dette gennem en målrettet indsats kan du bedre fastholde dine gode medarbejdere.

ITD har mange værktøjer og initiativer som kan medvirke til at sikre fastholdelse. Det er bl.a. GAIS som kan måler medarbejdertilfredsheden og MUS til at sikre fælles forståelse for job og indhold. Se mere om disse på itd.dk/arbejdsmarked/hr/.

 

 

Vikar- og rekrutteringsbureauer


Har du akut eller midlertidig brug for arbejdskraft er henvendelse til et vikar- eller rekrutteringsbureau en mulighed. Her har de gjort forarbejdet i forhold til at "rekruttere" medarbejdere, som de kan sende videre.

 

I en mangelsituation på kvalificerede medarbejdere oplever disse bureauer også en arbejdskraftmangel, hvorfor det ikke nødvendigvis kan være en mulighed som en permanent løsning – men i mange tilfælde en løsning for et midlertidigt eller akut behov.

 

 

Udenlandske rekrutteringsbureauer


 

Søger du efter arbejdskraft i udlandet findes der en lang række rekrutteringsbureauer i diverse lande. Der er ikke en samlet oversigt over disse, hvorfor det beror på jeres kendskab og netværk i de pågældende lande.

Du skal i forbindelse med rekruttering fra udlandet være opmærksom på flere forhold omkring den korrekte ansættelse, som skal være i orden. Det afhænger af arbejdssted, primær opholdssted, bopæl m.m.

Søg viden om dette hos ITD før du ansætter udenlandsk arbejdskraft.

 

 

Jobmesser


 

Der afholdes løbende jobmesser i hele landet, hvor arbejdsgivere får lejlighed til at møde ledige og jobsøgende. Formålet er at præsentere din virksomhed så attraktivt og spændende som muligt, så de ledige opsøger din stand.

 

Det kan være svært at screene de ledige jobsøgende på den korte tid I mødes på en messe. Formålet er imidlertid også at komme i dialog med potentielle nye medarbejdere, som så skal lære din virksomhed at kende.

 

Bl.a. DEKRA og de større jobcentre landet over afholder flere gange årligt jobmesser, hvor de samler begge parter til et evt. jobmatch. Se ex. på DEKRA's landsdækkende jobmesser her.

 

 

Jobannoncer


 

Jobannoncer var der tidligere masser af i aviserne. I dag læser ikke mange jobannoncesiderne i aviserne. De findes i stedet på nettet i jobportalerne. Men det er stadig en kanal til at nå nye medarbejdere. Specielt ældre jobsøgende medarbejdere kan blive fristet af en god annonce i dagspressen. Du rammer på ingen måde de yngste medarbejdere med denne kanal.

 

 

Alternative rekrutteringsveje


 

Se speciel notat om dette.

 

Et eksempel kan være en aktiv seniorpolitik for at få dine ældre medarbejdere til at blive lidt længere på arbejdsmarkedet. Det kan typisk være via nedsat arbejdstid eller som tilkaldevikar.

 

 

Employerbranding


 

- gør din virksomhed kendt lokalt

 

Hvis en jobsøgende selv tager affære i forhold til at opsøge et nyt job – opslået job eller uopfordret – vil et forudgående kendskab til virksomheden betyde meget for, om de tænker jobmulighed i den retning.

 

Det gælder derfor om, at virksomheden lokalt er synlig og kendt af flest mulige, så den popper op på nethinden hos den enkelte i en jobsøgningssituation. Det lokale engagement kan sikres på mange måder. Synlighed i lokale arrangementer, i foreningslivet, lokale sponsorater, åben virksomhedsdage for lokale og skoleelever og i alle andre sammenhænge.

 

 

 

Skoleklassesamarbejder


 

Det lange seje træk i forhold til at gøre din virksomhed almen kendt og attraktiv for potentielt fremtidige medarbejdere

 

Hvorfor ikke adoptere en folkeskoleklasse fra fx den lokale indskoling eller mellemtrin. Perspektivet for nye medarbejdere kan virke langt ude i fremtiden. Men din virksomhed opnår et kendskab blandt børn, deres forældre og ikke mindst blandt lærerne, som din virksomhed vil nyde godt af.

 

Branchen generelt bliver også brandet på den lange bane, så en ny generation får et andet forhold til lastbiler og de jobmuligheder, som ligger her.

 

Åben Skole-arrangementer giver på samme måde din virksomhed mulighed for at præsentere sig over for de lidt ældre elever og åbner deres horisont i forhold til en mulighed for en fremtidig jobkarriere. "Åben skole" er indført i folkeskolereformen for at fremme kendskabet til "virkeligheden" – altså det omgivende samfund og erhverv. Her skal din virksomhed være på banen.

 

 

Skolepraktik


 

Det lange seje træk i forhold til at gøre din virksomhed almen kendt og attraktiv for potentielt fremtidige medarbejdere

 

Hvis din virksomhed stiller sig til rådighed for skolepraktik, opnår du en goodwill hos folkeskolerne, der samtidig leverer potentielle kommende medarbejdere. Ofte kan det være unge, som er udfordret på en stillesiddende skoledag – men som fungerer optimalt i et skifte mellem praktisk arbejde og skole. Din virksomhed bliver brandet og I kan med god samvittighed sige, at I påtager jer et socialt ansvar (CSR).

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close