mandag 02. oktober 2017 11:11

Kampen om den europæiske arbejdskraft bliver intens

Frem mod år 2030 vil 12,7 millioner mennesker i den erhvervsaktive alder forsvinde fra Europa. Manglen på arbejdskraft bliver omfattende. Allerede nu rammes mange danske transport- og logistikvirksomheder hårdt af kapacitetsmangel.

Det vil i fremtiden blive langt sværere at tiltrække arbejdskraft til danske virksomheder fra andre europæiske lande. Det viser en ny analyse fra Agenda, Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev. Analysens kradse tal beskriver de kommende udfordringer med mangel på arbejdskraft i hele Europa. Hovedkonklusionen er, at frem mod år 2030 vil 12,7 millioner mennesker i den erhvervsaktive alder forsvinde fra Europa. Det er særligt i de øst-, syd- og centraleuropæiske lande, at udfordringen er stor. Polen vil i år 2030 have 3,1 millioner færre personer i den erhvervsaktive alder, end de havde i 2015, mens Tyskland mister 2,5 millioner og Rumænien 2 millioner.

 

Manglen på arbejdskraft bliver omfattende, og det er ikke kun et fremtidigt problem. Allerede nu rammes mange danske transport- og logistikvirksomheder af kapacitetsmangel. Vi hører særligt fra de af vores medlemmer, der opererer internationalt, at man efter sommerferien har oplevet en kapacitetsmangel på europæiske biler, hvor mange kontrakter med underleverandører er under opsigelse, og flere chauffører ikke er vendt tilbage efter ferien. Markedssituationen i Norden og det øvrige Europa er efter sigende lige nu den, at godsbaserne bugner af gods, men der mangler arbejdskraft til at transportere den. Væksten i de lande, der i dag leverer stor arbejdskraftkapacitet til mange danske transport- og logistikvirksomheder, betyder, at arbejdskraften i stigende omfang bliver hjemme. Samtidig stiger konkurrencen mellem de europæiske lande om at tiltrække de kvalificerede chauffører.

 

Vi får i disse måneder en forsmag på de meget alvorlige rekrutteringsproblemer, der venter vores erhverv i de kommende år. Den aktuelle situation og den demografiske udvikling understreger, at det er helt afgørende, at vi sikrer, at danske transport- og logistikvirksomheder også i fremtiden kan tiltrække den nødvendige danske og europæiske arbejdskraft. Hvis udviklingen ikke vender, kan det resultere i, at virksomheder må sige nej til ordrer til stor skade for dansk vækst og indtjening. Det skal vi gøre alt for at undgå.

 

Derfor er vi i ITD også lige nu i fuld gang med at opruste vores arbejdsmarkedspolitiske indsats. Vi opretter nu en særskilt afdeling, ITD Arbejdsmarked, som vil varetage arbejdsmarkedspolitisk interessevaretagelse for vores medlemmer samt yde målrettet rådgivning om dansk og udenlandsk rekruttering, personale- og ansættelsesforhold, uddannelse og kompetenceudvikling. ITD Arbejdsmarked vil også have ansvar for den fortsatte udbygning af ITD Arbejdsgiver, der på ganske kort tid er blevet en succes. ITD Arbejdsgiver indgik den første overenskomst med Krifa i foråret 2016 – og i dag tæller arbejdsgiverforeningen næsten 100 medlemmer.

 

Politisk må og skal der sættes ind over en bred front for at sikre det nødvendige arbejdsudbud. Reformer må sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, og der skal være incitamenter til at arbejde mere og blive længere tid på arbejdsmarkedet. Samtidig skal virksomhederne fortsat arbejde med at øge produktivitet, blandt andet gennem digitalisering og automatisering. Manglen på arbejdskraft bliver meget vanskelig at håndtere. Det er dog på alle måder en bunden opgave i forhold til at sikre fremtidig vækst i det danske transport- og logistikerhverv.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 19. marts 2019

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet

Fem lastbilproducenter har erkendt, at de har overtrådt konkurrencereglerne i perioden 1997–2011 med aftalte priser. Det er nu ved at være sidste chance for at lægge sag an mod producenterne, og tre eksterne juridiske firmaer har henvendt sig i forbindelse med denne opgave. ITD bistår gerne med at gennemgå aftalerne med firmaerne, inden de underskrives.

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet >
tirsdag 19. marts 2019

Ny Ultra Low Emission Zone i London

Fra den 8. april 2019 skal alle køretøjer, der kører i det centrale London, opfylde nye strammere emissionskrav eller betale en daglig afgift.

Ny Ultra Low Emission Zone i London >
tirsdag 19. marts 2019

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen

Danske Fragtmænd A/S holder tirsdag den 26. marts 2019 konference under overskriften ”Dialog vedrørende den ulige konkurrence i transportbranchen”. 12 politikere deltager i konferencen, der finder sted på Christiansborg fra klokken 08.30 til 12.00. ITD’s medlemmer og ansatte kan også deltage.

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close