mandag 02. oktober 2017 11:11

Kampen om den europæiske arbejdskraft bliver intens

Frem mod år 2030 vil 12,7 millioner mennesker i den erhvervsaktive alder forsvinde fra Europa. Manglen på arbejdskraft bliver omfattende. Allerede nu rammes mange danske transport- og logistikvirksomheder hårdt af kapacitetsmangel.

Det vil i fremtiden blive langt sværere at tiltrække arbejdskraft til danske virksomheder fra andre europæiske lande. Det viser en ny analyse fra Agenda, Dansk Arbejdsgiverforenings nyhedsbrev. Analysens kradse tal beskriver de kommende udfordringer med mangel på arbejdskraft i hele Europa. Hovedkonklusionen er, at frem mod år 2030 vil 12,7 millioner mennesker i den erhvervsaktive alder forsvinde fra Europa. Det er særligt i de øst-, syd- og centraleuropæiske lande, at udfordringen er stor. Polen vil i år 2030 have 3,1 millioner færre personer i den erhvervsaktive alder, end de havde i 2015, mens Tyskland mister 2,5 millioner og Rumænien 2 millioner.

 

Manglen på arbejdskraft bliver omfattende, og det er ikke kun et fremtidigt problem. Allerede nu rammes mange danske transport- og logistikvirksomheder af kapacitetsmangel. Vi hører særligt fra de af vores medlemmer, der opererer internationalt, at man efter sommerferien har oplevet en kapacitetsmangel på europæiske biler, hvor mange kontrakter med underleverandører er under opsigelse, og flere chauffører ikke er vendt tilbage efter ferien. Markedssituationen i Norden og det øvrige Europa er efter sigende lige nu den, at godsbaserne bugner af gods, men der mangler arbejdskraft til at transportere den. Væksten i de lande, der i dag leverer stor arbejdskraftkapacitet til mange danske transport- og logistikvirksomheder, betyder, at arbejdskraften i stigende omfang bliver hjemme. Samtidig stiger konkurrencen mellem de europæiske lande om at tiltrække de kvalificerede chauffører.

 

Vi får i disse måneder en forsmag på de meget alvorlige rekrutteringsproblemer, der venter vores erhverv i de kommende år. Den aktuelle situation og den demografiske udvikling understreger, at det er helt afgørende, at vi sikrer, at danske transport- og logistikvirksomheder også i fremtiden kan tiltrække den nødvendige danske og europæiske arbejdskraft. Hvis udviklingen ikke vender, kan det resultere i, at virksomheder må sige nej til ordrer til stor skade for dansk vækst og indtjening. Det skal vi gøre alt for at undgå.

 

Derfor er vi i ITD også lige nu i fuld gang med at opruste vores arbejdsmarkedspolitiske indsats. Vi opretter nu en særskilt afdeling, ITD Arbejdsmarked, som vil varetage arbejdsmarkedspolitisk interessevaretagelse for vores medlemmer samt yde målrettet rådgivning om dansk og udenlandsk rekruttering, personale- og ansættelsesforhold, uddannelse og kompetenceudvikling. ITD Arbejdsmarked vil også have ansvar for den fortsatte udbygning af ITD Arbejdsgiver, der på ganske kort tid er blevet en succes. ITD Arbejdsgiver indgik den første overenskomst med Krifa i foråret 2016 – og i dag tæller arbejdsgiverforeningen næsten 100 medlemmer.

 

Politisk må og skal der sættes ind over en bred front for at sikre det nødvendige arbejdsudbud. Reformer må sikre, at det bedre kan betale sig at arbejde, og der skal være incitamenter til at arbejde mere og blive længere tid på arbejdsmarkedet. Samtidig skal virksomhederne fortsat arbejde med at øge produktivitet, blandt andet gennem digitalisering og automatisering. Manglen på arbejdskraft bliver meget vanskelig at håndtere. Det er dog på alle måder en bunden opgave i forhold til at sikre fremtidig vækst i det danske transport- og logistikerhverv.

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close