mandag 15. maj 2017 14:28

Franskmænd præciserer reglerne for social sikring

ITD har i forbindelse med at den franske regerings indførelse af særregler for transportområdet bedt om en række præciseringer på området for social sikring. De franske myndigheder har nu svaret, hvordan reglerne skal tolkes.

Frankrig indførte den 1. april 2017 nationale særregler vedrørende bevis for social sikring, den såkaldte A1-attest. Hidtil har der været usikkerhed om tolkningen af rækkevidden af de franske regler for blandt andet bestemmelserne om transit og selvkørende vognmænd. Derfor bad ITD de franske myndigheder om en præcisering.

 

- Der findes i dag en lang række nationale særregler, der er indført i flere EU-lande. Men mange forskellige regelsæt gør også, at danske transportvirksomheder skal være helt skarpe på de regler, deres transporter er underlagt for det gældende land. Vi arbejder fokuseret på at opfange de usikkerhedsmomenter, hvor tolkningen af reglerne ikke er helt præcis. Derfor rettede vi kontakt til de franske myndigheder for at få helt klarhed over deres håndhævelse af reglerne, siger Maria Feldberg, jurist i ITD.

 

Svaret fra de franske myndigheder lyder, at der ved transit og for selvkørende vognmænd er krav om at medbringe den såkaldte E101- eller A1-attest, som dokumentation for social sikring ved kørsel i Frankrig. De medlemmer, som har udstedt en E101-attest, kan bruge denne i forhold til de nye regler om at medbringe dokumentation for social sikring i Frankrig.

 

- Hvis et medlem bliver stoppet i Frankrig og ikke har modtaget A1-attesten endnu, så kan medlemmet fremlægge bevis for, at det har ansøgt herom. Beviset på, at der er søgt, skal komme fra myndighederne (i Danmark er det Udbetaling Danmark) og må gerne være på dansk, og medlemmet har derefter to måneder til at fremsende den endelige A1-attest til de franske myndigheder, siger Maria Feldberg.

 

Omfanget af de nye regler vedrører kun den sociale sikring. Transitkørsel og selvkørende vognmænd, der ikke er i et ansættelsesforhold, er stadig undtaget for de franske regler om mindsteløn. ITD’s juridiske afdeling står løbende klar til at rådgive om nationale regler i de respektive lande.

 

Læs mere om social sikring

 

Foto: Colourbox

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 23. maj 2019

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil

Det er både Europas og vejgodstransportens fremtid, der er på spil, når danskerne skal til valg på søndag. Vi har brug for politikere i EU, der både kæmper for fair og lige konkurrence og som samtidig reelt er optaget af at sikre, at reglerne og lovgivningen fra EU kan kontrolleres og håndhæves effektivt. På søndag den 26. maj 2019 skal vi vælge de politikere, der skal repræsentere Danmark i Europa-Parlamentet de kommende fem år, og ITD opfordrer alle sine medlemmer til at stemme på en stærk dansk transportstemme.

Fremtiden for Europas vejgodstransport står på spil >
torsdag 23. maj 2019

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje

Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, vil efter valget genåbne VKLA-regeringens infrastrukturudspil for at få bedre balance mellem veje og tog. Det kan betyde langt færre investeringer i veje, og det er en meget forket vej at gå, mener ITD, som længe har gjort opmærksom på behovet for massive investeringer i vejnettet.

Danmark kan gå glip af massive investeringer i veje >
tirsdag 21. maj 2019

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen

ITD er stor tilhænger af den frie bevægelighed for personer, varer og serviceydelser i EU’s Indre Marked, og derfor hilser ITD som udgangspunkt statsminister Lars Løkke Rasmussens udspil om en mere intelligent og forbedret grænsekontrol velkommen.

ITD hilser udspil om intelligent grænsekontrol velkommen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close