mandag 01. januar 0001 00:00

Tyskland forbyder chauffører at tage det regulære ugentlige hvil i førerhuset

Tyskland har som det seneste europæiske land indført et forbud for chauffører mod at tage det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Bestemmelserne på området er i dag ikke klare. ITD forventer, at EU-Kommissionen melder klart ud i den kommende vejpakke.

Det tyske parlaments to kamre har af to omgange vedtaget et forbud mod afholdelse af det regulære ugentlige hvil i førerhuset. De indfører nu bøder for såvel chauffører som virksomheder, som ikke holder sig til reglerne. Forbuddet vedrører kun afholdelse af det regulære ugentlige hvil, men ikke det reducerede ugentlige eller daglige hvil.


- Tyskland er det tredje land i rækken, som vælger at indføre bøder for at tage det regulære ugentlige hvil i førerhuset. Vi ser frem til vejpakken, hvor vi regner med, at der kommer et forslag til fælles EU-regulering på området, siger ITD’s public affairs chef Karen Roiy.


Ved brud på de tyske regler er både chaufføren og transportvirksomheden ansvarlig. Chaufføren skal betale 90 euro per time ulovligt tilbragt i førerhuset, mens virksomheden skal betale 180 euro per time, som chaufføren har tilbragt i førerhuset i forbindelse med det regulære ugentlige hvil. De tyske politikeres argument er, at ordningen skal beskytte chaufføren mod kummerlige forhold og vil medvirke til at skabe lige vilkår i branchen.


Selvom man fra tysk hold har indført de nye regler, så har man fra de tyske myndigheders side ikke gjort sig de store overvejelser om selve håndhævelsen. Op til første afstemning i det tyske parlament blev det af flere tyske transportorganisationer fremhævet, at det er uhensigtsmæssigt at forbyde en chauffør eksempelvis at se satellit-tv i førerhuset.

 

Ud over Tyskland har Frankrig og Belgien indført lignende regler. En europæisk indstilling fra EU-Domstolens generaladvokat udfordrer branchepraksis for hvil i førerhuset. EU-Domstolens generaladvokat har i begyndelsen af februar 2017 vurderet, at EU-lovgivningen ikke åbner op for, at chauffører kan foretage hvil i køretøjet ved regulære ugentlige hviletider. Generaladvokatens afgørelse er ikke endelig, før EU-Domstolen har bekræftet denne.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 10. december 2024

Ny høring om godskørselsloven

Færdselsstyrelsen har udsendt en ny høring omkring ændring af godskørselsbekendtgørelsen. Ændringen har til formål at forenkle reglerne, fjerne specifikke krav på området og kommer i forlængelse af forslag til ændring i godskørselsloven.

Ny høring om godskørselsloven >
mandag 09. december 2024

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland

EU-domstolen afsagde den 28. oktober 2020 dom om, at Tyskland havde opkrævet for meget i vejafgift. Det medførte, at Tyskland året efter nedsatte maut-satsen med tilbagevirkende kraft for perioden efter dommen og indtil 30. september 2021.

Sidste mulighed for refusion af vejafgift for 2021 i Tyskland >
torsdag 05. december 2024

Nyt fra Færdselsstyrelsen: Opdatering af tekniske krav til eksamens- og optogskørsel

Færdselsstyrelsen har sammenskrevet to bekendtgørelser samt lavet en opdatering af de tekniske krav til køretøjer, der anvendes til eksamens- og optogskørsel. Formålet med dette er at sikre, at de tekniske krav til køretøjerne er tidssvarende. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.

Nyt fra Færdselsstyrelsen: Opdatering af tekniske krav til eksamens- og optogskørsel >