fredag 01. juni 2018 14:16

EU's revision af vægt- og dimensionsdirektivet er god, men ikke god nok

ITD ser gerne en højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som har en meget positiv effekt på CO2-udledningen. Derfor mener ITD, at en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet i forbindelse med Vejpakkens del 3 ville have været den rigtige vej at gå.

Forslaget til vægt- og dimensionsdirektivet i Vejpakkens del 3 omkring hurtigere implementering af aerodynamisk design af førerhuset kan være med til at reducere CO2-udslip fra lastbilerne. Men hvis der for alvor skal rykkes på den del, skal der efter ITD’s mening mere til.

 

- ITD havde gerne set en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet ved at tillade højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som vi ved har en meget positiv effekt på CO2-udledningen i forhold til det transporterede. Det er ærgerligt, at man i EU-systemet ikke har større fokus produktiviteten af køretøjerne i bestræbelserne på at reducere branchens CO2-udledning og ligefrem låser bestemmelserne, så for eksempel øget længde ikke må bruges til at øge effektiviteten ved hjælp af større lasteflade, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

Organisationen for den danske vejgodstransport er dog tilfreds med, at man fremskynder datoen for, hvornår de aerodynamiske førerhusdesign kan markedsføres.

 

- Der er ingen grund til udskyde implementeringen af nye innovative teknologier og design, der kan medvirke til at øge brændstofbesparelserne, så det er vi tilhænger af sker så hurtigt som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Aerodynamiske førerhuse og påhængskøretøjer forventes at medføre signifikante CO2-besparelser, men udbyttet er begrænset når hastigheden er lav. Det er derfor overvejene vogntog, der kører lange stræk med kontinuerligt høj hastighed, der kommer til at udlede mindre CO2, som er en mindre andel af den europæiske vognpark. Hvorimod flere paller på den enkelte bil giver bonus hver gang.

- Når det drejer sig om lastbiler og CO2-udledning er det eneste interessante, hvor meget CO2 der bliver udledt i forhold til det transporterede – og her er for eksempel modulvogntog sikre vindere. Men i Bruxelles synes man at være blind for denne del. Lastbilerne skal være mere brændstofeffektive, men må for en hver pris ikke blive mere effektive i sig selv. Det giver ingen mening, men det tyder på, at frygten, for at vejgodstransporten udkonkurrerer andre transportformer, vægter højere end det egentlige hensyn til CO2-udledningen, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
onsdag 17. juli 2019

ITD welcomes dedicated and experienced Danish Minister of Transport

The Danish Prime Minister Mette Frederiksen presented her new team of ministers 27 June 2019, and Benny Engelbrecht occupies the Ministry of Transport at Frederiksholms Kanal in Copenhagen. ITD, Association for the Danish road transport of goods, welcomes the Minister of Transport on the important post having great potential for creating sustainable growth results in cooperation with a professional and engaged transport industry.

ITD welcomes dedicated and experienced Danish Minister of Transport >
fredag 12. juli 2019

Europa-Parlamentets transportudvalg genvælger fransk formand

Den 10. juli konstituerede Europa-Parlamentets transportudvalg sig med valg af formand og næstformænd til varetage udvalgets ledelse de kommende to og et halvt år.

Europa-Parlamentets transportudvalg genvælger fransk formand >
mandag 08. juli 2019

Varebiler nyhedsupdate – den store tilladelse kan ikke bruges til varebiler

Den ”store vognmandstilladelse” kan ikke bruges i forhold til at udføre godskørsel for fremmed regning med varebiler, der har en samlet tilladt totalvægt på over 2 tons og til og med 3,5 tons.

Varebiler nyhedsupdate – den store tilladelse kan ikke bruges til varebiler >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close