fredag 01. juni 2018 14:16

EU's revision af vægt- og dimensionsdirektivet er god, men ikke god nok

ITD ser gerne en højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som har en meget positiv effekt på CO2-udledningen. Derfor mener ITD, at en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet i forbindelse med Vejpakkens del 3 ville have været den rigtige vej at gå.

Forslaget til vægt- og dimensionsdirektivet i Vejpakkens del 3 omkring hurtigere implementering af aerodynamisk design af førerhuset kan være med til at reducere CO2-udslip fra lastbilerne. Men hvis der for alvor skal rykkes på den del, skal der efter ITD’s mening mere til.

 

- ITD havde gerne set en mere ambitiøs og gennemgribende revision af vægt- og dimensionsdirektivet ved at tillade højere totalvægt og øget længde på de grænseoverskridende transporter. Det er et tiltag, som hurtigt og effektivt kan tages i brug, og som vi ved har en meget positiv effekt på CO2-udledningen i forhold til det transporterede. Det er ærgerligt, at man i EU-systemet ikke har større fokus produktiviteten af køretøjerne i bestræbelserne på at reducere branchens CO2-udledning og ligefrem låser bestemmelserne, så for eksempel øget længde ikke må bruges til at øge effektiviteten ved hjælp af større lasteflade, siger chefkonsulent i ITD, Jørn-Henrik Carstens.

Organisationen for den danske vejgodstransport er dog tilfreds med, at man fremskynder datoen for, hvornår de aerodynamiske førerhusdesign kan markedsføres.

 

- Der er ingen grund til udskyde implementeringen af nye innovative teknologier og design, der kan medvirke til at øge brændstofbesparelserne, så det er vi tilhænger af sker så hurtigt som muligt, siger Jørn-Henrik Carstens.

Aerodynamiske førerhuse og påhængskøretøjer forventes at medføre signifikante CO2-besparelser, men udbyttet er begrænset når hastigheden er lav. Det er derfor overvejene vogntog, der kører lange stræk med kontinuerligt høj hastighed, der kommer til at udlede mindre CO2, som er en mindre andel af den europæiske vognpark. Hvorimod flere paller på den enkelte bil giver bonus hver gang.

- Når det drejer sig om lastbiler og CO2-udledning er det eneste interessante, hvor meget CO2 der bliver udledt i forhold til det transporterede – og her er for eksempel modulvogntog sikre vindere. Men i Bruxelles synes man at være blind for denne del. Lastbilerne skal være mere brændstofeffektive, men må for en hver pris ikke blive mere effektive i sig selv. Det giver ingen mening, men det tyder på, at frygten, for at vejgodstransporten udkonkurrerer andre transportformer, vægter højere end det egentlige hensyn til CO2-udledningen, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

Foto: ITD

SENESTE ITD NYT
fredag 21. september 2018

ITD deltog i konference om digitaliseringsklar lovgivning

IT-ordførere, ministre, embedsværket og organisationer var onsdag den 19. september samlet i Landstingssalen på Christiansborg for at diskutere, hvordan lovgivningen bedre kan følge med den digitale udvikling. ITD var med på konferencen og glæder sig over, at der nu kommer øget fokus på at implementere digitaliseringen i lovgivningsprocessen.

ITD deltog i konference om digitaliseringsklar lovgivning >
fredag 21. september 2018

ITD: The transport industry has interesting jobs for the young people from the providers of vocational education

There are really good job opportunities within the transport industry and many companies are in urgent lack of skilled employees. Therefore, ITD is pleased that the Danish Government has introduced a vocational school proposal making the vocational schools more attractive and strengthening the effort for making more young people choose this direction. Within road transport of goods we are ready to welcome them.

ITD: The transport industry has interesting jobs for the young people from the providers of vocational education >
fredag 21. september 2018

ITS-kongres gav gode bud på digitaliseringspotentialet i transportsektoren

ITD har i denne uge deltaget i ITS Verdenskongres, der i år blev afholdt i København. På kongressen deltog mere end 4.000 eksperter, virksomheder, organisationer og beslutningstagere for at diskutere og udveksle viden om intelligente transportsystemer. Kongressen viste, at der er et stort potentiale for at effektivisere transportsystemerne gennem digitalisering, men det vil kræve fuldt fokus fra både virksomheder og myndigheder at udnytte de nye muligheder.

ITS-kongres gav gode bud på digitaliseringspotentialet i transportsektoren >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close