torsdag 06. september 2018 15:07

EU's vejpakke til diskussion på nordisk møde

ITD præsenterede torsdag den 6. september 2018 organisationens holdning til tre af vejpakkens hovedområder på det nordiske forum NORDUK, hvor myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien deltager.

I disse dage mødes myndigheder og brancheorganisationer fra Danmark, Norge, Sverige, Finland, Holland og Storbritannien i det nordiske forum NORDUK med repræsentanter fra EU-Kommissionen. Det årlige møde finder sted i Finlands hovedsted Helsinki, og årets emne er EU-Kommissionens forslag til vejpakken. For ITD er det afgørende, at man i EU finder frem til fælles fodslag på særligt det sociale område hurtigst muligt.

 

- Det er meget vigtigt, at vi i Europa bliver enige om nye fælles retningslinjer for transport- og logistikbranchen, inden der er valg til Europa-Parlamentet næste år. Transportvirksomhederne kan ikke være tjent med den nuværende situation med forskellige opfattelser og fortolkninger af den gældende EU-lovgivning på transportområdet. Vejgodstransporten har brug for klare og entydige regler i EU, så virksomhederne ved, hvad de skal rette sig efter, siger Emma Hadrovic, politisk konsulent i ITD.

 

Kommissionens har foreslået, at transporterhvervet i fremtiden skal være omfattet af udstationeringsreglerne. Dette tema fyldte – ikke overraskende – meget på dagens NORDUK-møde.

 

- I ITD mener vi ikke, at de internationale transporter skal omfattes af udstationeringsreglerne. Det vil skabe store administrative udfordringer for transportvirksomhederne. Regelsættet kan ikke kontrolleres og håndhæves effektivt, og det er uhensigtsmæssigt, hvis en chauffører skal skifte løn, hver gang han krydser en grænse, siger Emma Hadrovic.

 

ITD er dog positive over for at betragte cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter som udstationering.

 

- Vi mener til gengæld, at cabotage og det nationale vejben af kombinerede transporter bør omfattes af udstationeringsreglerne fra dag ét. Her er man i direkte konkurrence med de nationale transportører, og da hele transporten foregår i ét land, vil kontrol og håndhævelse af reglerne kunne foregå effektivt. Vi anser vores position på udstationeringsreglerne som et fornuftigt kompromisforslag, og vi er glade for at kunne drøfte det med vores nordiske kollegaer, siger Emma Hadrovic.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >