tirsdag 09. oktober 2018 11:58

ITD: Nuanceret og realistisk miljøzoneudspil fra regeringen

Som led i regeringens klima- og luftudspil vil regeringen lempe de fem største kommuners mulighed for at stramme miljøkravene, så de tunge dieseldrevne køretøjer – lastbiler, busser og varebiler – skal leve op til de nyeste standarder. ITD bakker op om udspillet og kvitterer for, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter, så transportvirksomhederne får en realistisk mulighed for at efterleve ambitionerne i udspillet for den grønne omstilling.

Transport- og logistikvirksomhederne bidrager allerede i dag aktivt til den grønne omstilling af branchen ved en fokuseret indsats for at nedbringe lastbilernes negative påvirkning af miljøet. Det gør virksomhederne blandt andet ved løbende at omstille lastbilflåden, så de lever op til de nyeste og skrappeste miljøkrav. Det gælder især ITD’s medlemmer, hvor mere end 65 procent af lastbilflåden allerede i dag består af Euro 6-køretøjer. Ifølge ITD vil den udvikling kun fortsætte, og derfor bakker organisationen også op om regeringens nye miljøzoneudspil.

 

- Det er et godt og nuanceret miljøzoneudspil, der nu er blevet præsenteret. Det giver rigtig god mening at opdatere de nuværende regler på området, så de i højere grad afspejler den teknologiske udvikling og understøtter den grønne omstilling af lastbilflåden, der længe har været godt i gang ikke mindst hos vores medlemmer, siger politisk konsulent i ITD, Lasse Kristoffersen.

 

ITD har tidligt i forløbet givet faglige input til udspillet og glæder sig i den forbindelse over, at der er blevet lyttet til organisationens argumenter.

 

- Som brancheorganisation for den tunge vejgodstransport er vi naturligvis tilfredse med, at der er blevet lyttet til vores budskaber. Det betyder, at der kommer en mere realistisk indfasningsperiode, der gør det muligt for transportvirksomhederne at omstille sig i tide. Samtidig er det dog vigtigt at gøre opmærksom på, at specialkøretøjer, kranbiler og lignende er meget dyre at ombygge og derfor har længere afskrivningshorisonter. Derfor bør der indtænkes en længere indfasningsperiode eller mulighed for dispensation for denne type køretøjer, der kører relativt få kilometer i byzonerne, fortsætter Lasse Kristoffersen.

 

Herudover vil regeringen stramme op på håndhævelse af miljøzonereglerne ved at digitalisere ordningen, så man fremadrettet undgår unødigt bureaukrati. - Det vil lette administrationen for både virksomheder og myndigheder, hvis vi kommer af med miljøzonemærker og særkrav og i stedet benytter Euronorm-registreringen i det digitale motorregister, ligesom kontrol og håndhævelse vil kunne effektiviseres, slutter Lasse Kristoffersen.

 

Læs mere om regeringens miljøzoneudspil her: https://mfvm.dk/nyheder/nyhed/nyhed/regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-stoerste-byer/?utm_campaign=regeringen-vil-sikre-ren-luft-i-danmarks-strste-byer&utm_medium=email&utm_source=fvm_nyhedsmail

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >