tirsdag 08. maj 2018 16:51

ITD’s vækstpanel tager hul på arbejdet med Vækststrategi 2030

Signatur Hotel Haraldskær i den smukke Vejle Ådal dannede i dag ramme om det første møde i ITD’s vækstpanel. Her skød vækstpanelet gang i arbejdet med ITD’s nye vækststrategi for at udvikle og fremtidssikre dansk vejgodstransport og logistik frem mod år 2030.

Tirsdag den 8. maj 2018 gik ITD’s vækstpanel for alvor i gang med det strategiarbejde, der skal ruste dansk vejgodstransport og logistik til fremtiden i et transportmarked under hastig forandring. Vækstpanelets hovedopgave bliver at kortlægge muligheder for fremtidig vækst i dansk vejgodstransport og logistik.

 

ITD har høje ambitioner: Visionen er, at Danmark i år 2030 skal være et internationalt fyrtårn inden for vejgodstransport og logistik målt på et stigende bidrag til dansk økonomi fra erhvervet.

 

- Vækstpanelet er nu trukket i arbejdstøjet, og det er tydeligt, at der blandt deltagerne er optimisme og vilje til vækst i forhold dansk vejgodstransport. Branchen vil uden tvivl undergå store forandringer i det kommende årti. Det byder dog også på nye spændende potentialer for virksomhederne i branchen. De vækstpotentialer vil vi i de kommende måneder dykke ned i og folde bredere ud. Vi er kommet rigtigt godt fra start, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

Vækstpanelet består af:

  • Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institut i Oslo og formand for transportministerens ekspertgruppe for fremtidens mobilitet

  • Ole Thomsen, logistikdirektør i Rema 1000

  • Hans Henrik Grøn, logistikdirektør i Siemens Gamesa Renewable Energy

  • Nicolaj Boysen, logistikdirektør i Coop

  • Martin C. Hansen, direktør i Mover

  • Anne E. Jensen, tidligere medlem af Europa-Parlamentet for Venstre

  • Michael Henriques, chefkonsulent ved DTU Transport

  • Simon Galsgaard fra DSV Road

  • Torben Ladegaard fra K.V. Markussen/Fueltransport

  • Jørn Kudsk fra Kudsk og Nissum A/S

  • Nikolaj Brogaard fra Vognmand Sv. E. Brogaard

 

Foto: ITD

 

SENESTE ITD NYT
fredag 22. november 2024

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd

Det danske motorregister er fyldt med fejl. Diesellastbiler registreres som el-lastbiler, og to aksler bliver til pludselig til 21 i det system, der er udgangspunktet for beregningen af, hvad danske vognmænd skal betale i vejafgift fra årsskiftet. ITD frygter, at fejlene vil medføre store bødestraffe og mere administrativt besvær for vognmændene.

Statsligt IT-system sejler: Vi risikerer at hive tæppet væk under danske vognmænd >
fredag 22. november 2024

Snemelding fra Frankrig

Store mængder sne vælter i øjeblikket ned flere steder i Frankrig og kan give trafikale udfordringer.

Snemelding fra Frankrig >
torsdag 21. november 2024

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder

Fra 1. januar 2025 træder den nye vejafgift i kraft i Danmark. Det har givet nogle spørgsmål til, hvordan det momsmæssigt skal behandles, hvis vognmanden opkræver et tillæg hos kunden.

Håndtering af moms på vejafgift ved fakturering af kunder >