onsdag 12. september 2018 14:22

ITD: Transportvirksomheder skal have en klar politik for brug af mobil under kørsel

Brug af håndholdt teleudstyr under kørsel udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko på vejene. Derfor vil ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, gerne opfordre transportvirksomhederne til at have en klar trafiksikkerhedspolitik og sikre, at der er adgang til håndfrit udstyr i lastbilerne, så chaufførerne har hænderne på rattet og opmærksomheden på trafikken.

En ny undersøgelse fra Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension viser i dag, at hver 6. erhvervschauffør (17 procent) tjekker mails, læser sms’er eller surfer på nettet under kørslen. Tallet er faldet i forhold til sidste år, hvor 26 procent af chaufførerne angav, at de anvendte mobilen, mens de kørte. Men chaufførerne bør slet ikke anvende håndholdt teleudstyr, når de kører, mener ITD, som derfor også gerne vil opfordre transportvirksomhederne til at have en klar politik for sikker kørsel.

 

- Uopmærksomhed udgør en alvorlig trussel for trafiksikkerheden på vejene, og brug af håndholdt teleudstyr er i den forbindelse en af de store syndere. Som brancheorganisation vil vi derfor gerne opfordre transportvirksomhederne til at arbejde med sikkerheden og udforme en konkret og handlingsanvisende trafiksikkerhedspolitik, med klare anvisninger om brugen af håndfrit udstyr for både firma- og privattelefon, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i ITD.

 

Transportminister Ole Birk Olesen fremsætter inden længe et lovforslag, der skærper reglerne for brug af alle håndholdte kommunikationsapparater under kørslen, så det kommer til at koste både en bøde og et klip i kørekortet, hvis chaufførerne anvender håndholdt teleudstyr under kørslen. ITD bakker op om ministerens forslag.

 

- Det er uhyre vigtigt at forebygge ulykker på vejene, og som professionel chauffør, bag rattet i en lastbil har man et stort ansvar for at køre sikkert. Det ansvar tager vi meget alvorligt i branchen, og med den nye teknologi der er til rådighed, er det muligt at sikre, at den nødvendige kommunikation mellem virksomheder og chauffører foregår på en forsvarlig og trafiksikkermåde, slutter Jørn-Henrik Carstens.

 

Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension har i undersøgelsen spurgt 1.051 erhvervschauffører om årsagen til de uopmærksomme handlinger bag rettet, og her fremgår det, at 19 procent svarer, at de ikke kan lade være, 22 procent fremhæver, at køretøjet er deres kontor, 15 procent siger, at de tror, at arbejdspladsen forventer, at de er tilgængelige på telefonen og 6 procent angiver, at de keder sig.

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >