mandag 22. januar 2018 12:30

Kære Brian Mikkelsen: Følg søfartsplanen op med en vækstplan for vejgodstransporten

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har netop præsenteret en ambitiøs vækstplan, som skal udvikle den maritime sektor. Nu opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, erhvervsministeren til også at nedsætte et vækstteam for vejgodstransporten.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen har netop præsenteret en ny vækstplan, som med 36 konkrete initiativer skal gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter. Det er et godt initiativ, og ITD ønsker Det Blå Danmark vind i sejlene.


Men, hvorfor ikke sætte gang i hjulene til lands og nedsætte et vækstteam for vejgodstransporten, som også rummer et betydeligt potentiale for vækst og udvikling, siger Mads Røddik Christensen, chefkonsulent i ITD.

 

- Danmark er en stærk international spiller på vejgodsområdet, og danske virksomheder er blandt de førende i verden. Potentialet for vækst er endnu større, hvis vi forstår at gribe mulighederne og ruste branchen til fremtiden. Jeg vil derfor gerne opfordre erhvervsministeren til hurtigst muligt at få nedsat et vækstteam for vejgodstransporten, så vi ikke forpasser muligheden, siger han.

 

Særligt digitalisering, innovation og ny teknologi bør der sættes fokus på, for området udgør et stort potentiale for fremtidig vækst.

 

- Den digitale udvikling i vejgodstransportsektoren går stærkt, og vi står med et enormt uopdyrket potentiale, som bør gribes. Lige som på søfartsområdet bør transportbranchen gøres til et førende laboratorium for eksempelvis tests af nye miljø- og klimavenlige transportteknologier og digitale systemer, som minimerer de administrative byrder for branchen, fortsætter Mads Røddik Christensen.
Transportvirksomhederne opererer i dag på et marked, der er præget af benhård international konkurrence og stor usikkerhed. Derfor er det vigtigt, at der bliver sat fokus på de fremtidige udfordringer.

 

- Konkurrencen for vejgodstransporten intensiveres i øjeblikket. Hvis branchen skal stå distancen, og vi skal beholde virksomhederne i Danmark, er det af enorm betydning, at vi får kortlagt de udfordringer og barrierer, der er, og på den baggrund får udarbejdet nogle helt konkrete anbefalinger, som kan sikre væksten for transporterhvervet fremadrettet, slutter Mads Røddik Christensen.

 

Vejgodserhvervene er med til at skabe arbejdspladser i hele Danmark. Men allerede nu har branchen udfordringer med at skaffe chauffører nok til at dække behovet. Derfor bør også områder som uddannelse, forskning, innovation og attraktive rammevilkår tænkes ind i en fremtidig vækstplan. På den måde sikrer vi væksten både til lands og til vands.

 

Foto: Colourbox.dk

 

SENESTE ITD NYT
fredag 20. juli 2018

Hamborg: Ny tunnel med kategori E på BAB A7

En nyanlagt tunnel på BAB A7 mellem Schnelsen og Hamborg-Nordvest har fået tildelt tunnelkategori E i forbindelse med et igangværende vejarbejde. Transport af farligt gods gennem tunnelen er dermed ikke tilladt på noget tidspunkt af døgnet.

Hamborg: Ny tunnel med kategori E på BAB A7 >
tirsdag 10. juli 2018

Et nyt hold transportledere er uddannet

Et nyt hold ledere fra transport- og logistikbranchen har med stor succes afsluttet Praktisk Lederuddannelse. Mandag den 25. juni fik de overrakt deres diplom for veludført uddannelse, hvor de gennem teori og praktiske cases har lært nye værktøjer og metoder til at blive bedre ledere i deres hverdag.

Et nyt hold transportledere er uddannet >
tirsdag 10. juli 2018

Sverige skærper ordregivers ansvar for transportørens tilladelse

Den 1. juli 2018 trådte en ny lov i kraft i Sverige, der skærper ordregiverens ansvar for, at transportøren har en tilladelse.

Sverige skærper ordregivers ansvar for transportørens tilladelse >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close