onsdag 06. februar 2019 14:30

ITD: Afvent Færdselsstyrelsens undersøgelse, før I hæver bøder til chauffører og vognmænd

Regeringen vil med en nyt lovforslag flerdoble bøderne til lastbilchauffører og vognmænd, hvis der konstateres alvorlige sikkerhedskritiske fejl på deres køretøj. Men den bagvedliggende årsag til for eksempel fejl på køretøjernes bremser er endnu ikke klarlagt, og derfor opfordrer ITD regeringen til at afvente en igangværende undersøgelse, så forslaget ikke får uhensigtsmæssige konsekvenser for sikkerheden og transportbranchen.

ITD tager som brancheorganisation for vejgodstransporten arbejdet omkring færdselssikkerhed meget alvorligt og bruger mange ressourcer på forebyggende indsatser. ITD samarbejder med Politiet, Færdselsstyrelsen, Vejdirektoratet, Rådet for Sikker Trafik og andre brancheorganisationer om at øge sikkerheden for alle på vejene.

Som led i dette arbejde deltager ITD i det arbejde, som Færdselsstyrelsen igangsatte i 2018 med henblik på at kortlægge kritiske fejl og mangler på især bremsesystemer. Målet er at iværksætte målrettede initiativer, som kan hjælpe transportbranchen til at fokusere sikkerhedsindsatsen og dermed øge trafiksikkerheden. Denne undersøgelse er endnu ikke afsluttet, og derfor er det alt, alt for tidligt at begynde at lovgive om skærpede sanktioner, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling:

- Vi er helt enige med regeringen i, at sikkerheden i lastbilerne og påhængskøretøjerne skal være i orden. Men endnu pågår der altså en undersøgelse, hvor både myndigheder og brancheorganisationer er i gang med at kortlægge årsagerne til fejl på blandt andet bremser og bremsesystemer, og den bør regeringen afvente resultatet af, inden man skrider til så alvorlige sanktioner mod chauffører og vognmænd, som lovforslaget lægger op til. Bolden ligger i øjeblikket hos Politiet og Færdselsstyrelsen, der er ved at afklare muligheden for at give adgang til statistiske data, men en samlet branche er klar til at arbejde for endnu bedre sikkerhed.

På baggrund af politiets overordnede statistikker og tilbagemeldinger fra vognmænd og chauffører tegner der sig et billede af, at en væsentlig del af de bremsefejl, der konstateres ved vejsidekontroller er konstruktionsbetingede eller betinget af køretøjets anvendelse eller belægningsgrad. Disse fejl skyldes ikke manglende vedligeholdelse, og oftest kan fejlen ikke umiddelbart konstateres af chaufføren eller ejeren uden anvendelse af et bremserullefelt. På den baggrund nytter det ikke at straffe hverken chaufføren eller vognmanden.

- De fejl, vi ser hos især påhængskøretøjerne, forekommer for en stor dels vedkommende på relativt nye køretøjer, som stadig er omfattet af garantien eller er omfattet af en servicekontrakt. Her har ejerne ikke noget incitament til at spare på vedligeholdelsen, hertil kommer at man ikke selv har mulighed for at teste bremserne korrekt og derfor sætter liden til de årlige periodiske syn og tjek i forbindelse med serviceeftersyn. Lovforslaget bliver fremsat på baggrund af en række indikationer, der endnu ikke er belyst tilstrækkeligt og en antagelse af, at der skulle være et incitament til ikke at vedligeholde køretøjerne. Efter ITD’s opfattelse er antagelserne ikke korrekte, og de foreslåede bødesatser er ikke vejen til bedre trafiksikkerhed, siger Jørn-Henrik Carstens.

ITD anerkender, at ethvert tiltag, der kan bidrage til at mindske fejl og mangler, bør undersøges grundigt og effektueres, hvis det giver værdi, men helt overordnet savner organisationen en drøftelse af, hvorvidt der vitterlig er tale om fejl og mangler på en ikke uvæsentlig del af lastbilerne på de danske veje.

- Der er et soleklart behov for at få fakta på bordet i den her sag, så vi i fællesskab kan løfte sikkerheden. Derfor bør regeringen lytte til eksperterne og branchen, så der ikke er nogen, der risikerer at blive straffet for forseelser, de ikke er skyld i eller har haft reel mulighed for at have kendskab til, slutter Jørn-Henrik Carstens.


Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >