tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 20. august 2019

ITD inviterer til medlemsmødet 2019

Der er lagt op til et spændende program, når ITD holder medlemsmøde onsdag den 9. oktober 2019 på Hindsgavl Slot ved Middelfart. Mød den store konkurrent fra øst, Girteka Logistics, hør hvordan FREJA bruger ordentlighed som et varemærke, og hør hvordan vejgodstransporten har det i kommunerne. Der sluttes af med middag og en status på dansk politik ved Søs Marie Serup Laybourn. Tilmeldingen er åben.

ITD inviterer til medlemsmødet 2019 >
tirsdag 20. august 2019

Vær opmærksom på nye krav til vinterdæk i nabolandene

Det er vigtigt at være opmærksom på nye og kommende regler for vinterdæk i Norge, Sverige og Tyskland. ITD giver dig her en oversigt over de nye krav, du skal være opmærksom på.

Vær opmærksom på nye krav til vinterdæk i nabolandene >
tirsdag 20. august 2019

Nye regler for arbejdsgivers indberetning af feriepenge

Er du som arbejdsgiver opmærksom på de nye regler for indberetning af feriepenge i eIndkomst i overgangsåret? Hvis ikke, så læs mere her. Når overgangsordningen træder i kraft, indefryses de feriemidler, der optjenes i overgangsperioden 1. september 2019 til 31. august 2020. Det betyder, at feriemidlerne ikke kan afholdes og ej heller udbetales, før lønmodtageren forlader arbejdsmarkedet. Arbejdsgiver skal dog fortsat indberette feriemidlerne i eIndkomst, men der gælder nye regler for indberetning.

Nye regler for arbejdsgivers indberetning af feriepenge >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close