tirsdag 12. februar 2019 11:19

Storbritannien foreslår Brexit-nødplan på vejtransportområdet

Storbritannien har fremlagt et forslag, som lægger op til anerkendelse af tilladelser på samme vilkår som i dag. Forslaget er tiltænkt den situation, hvis der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit.

Storbritannien har fremlagt et udkast til en nødplan for vejtransportområdet, som efter forslaget skal gælde fra Storbritanniens udtræden af EU den 29. marts til den 31. december 2019. Det britiske forslag kommer i forlængelse af, at EU-Kommissionen i december 2018 kom med sit udspil.

 

Udkastet fra Storbritannien tager udgangspunkt i de nuværende regler, og man lægger op til, at der skal være adgang til at køre på samme vilkår som i dag. Forslaget omfatter derfor også muligheden for at køre cabotage. Det britiske udkast går videre end udkastet fra EU-Kommissionen, som alene lægger op til en anerkendelse af britiske tilladelser ved transporter mellem Storbritannien og EU, under forudsætning af at Storbritannien accepterer tilsvarende transporter.

 

- ITD støtter, at der indføres en nødplan på tilladelsesområdet i tilfælde af, at der ikke indgås en aftale mellem EU og Storbritannien om Brexit. For kommer man ikke frem til alternative løsninger, vil man i værste fald risikere at falde tilbage på CEMT-tilladelser. Da disse er forbundet med administrativt arbejde, og der kun er et begrænset antal tilgængelig, vil det besværliggøre al transport til og fra Storbritannien, siger Maria Feldberg, jurist hos ITD.

 

Storbritannien er i dialog med Kommissionen om, hvorvidt der er mulighed for at udvide Kommissionens udkast, så det svarer til det britiske. Afhængig af denne diskussion vil man efterfølgende genoverveje det britiske udkast. Derudover ser man på muligheden for bilaterale aftaler med de enkelte EU-medlemslande.

 

Nødplanen, hvor man lægger op til anerkendelse af tilladelser, løser ikke de øvrige udfordringer, som opstår i forbindelse med Brexit, som for eksempel told og ventetid ved grænseovergange.

 

Det britiske forslag kan ses her.

 

 

SENESTE ITD NYT
tirsdag 19. marts 2019

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet

Fem lastbilproducenter har erkendt, at de har overtrådt konkurrencereglerne i perioden 1997–2011 med aftalte priser. Det er nu ved at være sidste chance for at lægge sag an mod producenterne, og tre eksterne juridiske firmaer har henvendt sig i forbindelse med denne opgave. ITD bistår gerne med at gennemgå aftalerne med firmaerne, inden de underskrives.

Sidste udkald for at anlægge sag mod lastbilskartellet >
tirsdag 19. marts 2019

Ny Ultra Low Emission Zone i London

Fra den 8. april 2019 skal alle køretøjer, der kører i det centrale London, opfylde nye strammere emissionskrav eller betale en daglig afgift.

Ny Ultra Low Emission Zone i London >
tirsdag 19. marts 2019

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen

Danske Fragtmænd A/S holder tirsdag den 26. marts 2019 konference under overskriften ”Dialog vedrørende den ulige konkurrence i transportbranchen”. 12 politikere deltager i konferencen, der finder sted på Christiansborg fra klokken 08.30 til 12.00. ITD’s medlemmer og ansatte kan også deltage.

Konference om ulige konkurrence i transportbranchen >

Hjemmesiden anvender cookies. Vi bruger dem primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her

close