torsdag 26. juni 2025 10:57

“Vognmanden” tager temperaturen på branchens grønne omstilling

Andelen af ellastbiler i Danmark er kun steget med 0,3 % på et år. Men hvorfor går branchens omstilling fra diesel til el ikke hurtigere? Det ser værterne på ITD’s podcast “Vognmanden” nærmere på i den nye episode, hvor de har inviteret Dennis Hartung i studiet.

“Der er mange, der tror, at jeg kommer ud for at sælge dem en ellastbil,” fortæller Dennis Hartung i indledningen af det nye afsnit af “Vognmanden”. Dennis Hartung er chef for Medlemsservice i ITD og ekspert i grøn omstilling, og i denne måneds udgave af “Vognmanden” har John Skovrup og Anders Lau inviteret ham i studiet for at tage temperaturen på branchens vej mod en grønnere fremtid.

 

For selvom viljen til at omstille den tunge transport er stor, er der stadig langt mellem vision og virkelighed. Ifølge bilstatistik.dk steg andelen af ellastbiler i Danmark nemlig kun med 0,3 procentpoint fra årsskiftet 2023/2024 til årsskiftet 2024/2025 – en stigning fra 0,9 til 1,2 procent af den samlede flåde. Men heldigvis handler grøn omstilling af branchen om meget mere end at gå fra diesel til el, slår Dennis fast:

 

“At gå fra diesel til el i ét skridt er uopnåeligt. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre – der er nogle steps imellem. I stedet for at sidde og vente, kunne man jo kigge på nogle af de alternative drivmidler, så man laver en trappefunktion op til nulemissionskøretøjerne. De drukner dog desværre ofte i den politiske målsætning om at bevæge sig fra diesel til el med et fingerknips.”

 

Vognmændene venter på de rette rammer

“De allerfleste vognmænd vil gerne være med i den grønne omstilling. Vi vil rigtig gerne bidrage! Rammerne er bare ikke klar endnu. En ting er, hvad embedsmændenes teori kan fremføre – en helt anden ting er, hvad der praktisk er muligt," fortæller John Skovrup.

 

Et konkret eksempel på dette er den manglende fælles front blandt udbydere af ladestandere ned igennem Europa, fortæller John. Lige nu er det et stort puslespil af forskellige udbydere, abonnementer, priser og lokationer, som kræver uforholdsmæssig meget koordineringstid. Derfor er vi slet ikke klar til at gennemføre skiftet, slår han fast.

 

Derfor kæmper ITD og store dele af branchen også fortsat for bedre rammevilkår. Et af disse værktøjer er at sætte flere midler af til en bedre ladeinfrastruktur, som i højere grad tilgodeser vognmændene og den enkelte chauffør. Et andet værktøj er flere ændringer af vægt- og dimensionsbekendtgørelsen, så den enkelte lastbil kan fragte mere ad gangen – og dermed bidrage mere effektivt til den grønne omstilling.

 

Hør Dennis Hartung og John Skovrup fortælle meget mere om branchens grønne fremtid i det nye afsnit af “Vognmanden”, som du kan lytte til via Spotify eller Apple Podcast

 

SENESTE ITD NYT
torsdag 07. august 2025

Kørselsforbud i september 2025

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i september 2025. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i september 2025 >
tirsdag 05. august 2025

Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata

Sund & Bælts afslag på aktindsigt i vigtige vejafgiftsdata er nu ophævet, og beslutningen skal omgøres. Afgørelsen falder efter en formel klage fra ITD i juni og er ifølge ITD’s formand en vigtig sejr for vognmændenes retssikkerhed.

Vejafgift: Sund & Bælt taber sag om mørklægning af vejafgiftsdata >
fredag 01. august 2025

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser

Den danske vejafgift skaber ikke kun stor frustration blandt danske vognmænd. Også udenlandske vognmænd rammes i stor stil af massive systemfejl og den dertilhørende bøderegn. Det bringer Flensborg Avis i dag en artikel om. ITD’s formand har udtalt sig om sagen.

Vejafgift: Bødekaos har ingen grænser >