fredag 08. december 2017 17:33

ITD: Flot delaftale på finansloven om E20 og lavere takster på Storebælt

Mens der fortsat forhandles om den samlede finanslovsaftale for 2018 har regeringen og Dansk Folkeparti nu indgået en delaftale, hvor de udmønter deres fælles aftale om udbygning af den vestfynske motorvej E20 mellem Nr. Aaby og Odense V til 3 spor samt lavere takster på Storebæltsbroen. ITD roser partierne for den flotte aftale, men opfordrer samtidig til, at strækningen på E20 syd om Odense også udvides til 3 spor for at sikre den størst mulige samfundsmæssige gevinst af investeringen.

Som resultat af den delaftale, der fredag den 8. december 2017 er kommet i stand mellem regeringen og Dansk Folkeparti er det besluttet, at strækningen på E20 mellem Nr. Aaby og Odense Vest bliver udvidet til 3 spor.

 

I alt sættes der 2,4 milliarder kroner af til udvidelsen, hvoraf A/S Storebælt bidrager med godt 2,1 milliarder kroner til finansieringen. Derudover nedsættes taksterne for at køre over Storebæltsforbindelsen med 15 procent fra den 1. januar 2018 fulgt op med en yderligere takstnedsættelse fra den 1. januar 2023, så taksterne samlet set bliver sat ned med 25 pct. De lavere Storebæltstakster og finansieringsbidraget til motorvejsudvidelsen betyder, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen forlænges med 5 år, så forbindelsen forventes at være betalt i 2034.

 

- Der er alt mulig grund til at rose regeringen og Dansk Folkeparti for denne delaftale på finansloven. Udvidelse af E20 fra Nr. Aaby til Odense V samt lavere takster på Storebælt er til gavn for væksten i hele Danmark. Vi havde gerne set, at man i aftalen havde medtaget en udvidelse af strækningen på E20 syd om Odense for at få den samfundsmæssige største gevinst af investeringen. Det arbejder vi nu videre med i den netop nedsatte E20-komite, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD og formand for E20 komiteen.

 

Transportministeriet oplyser i den udsendte pressemeddelelse om delaftalen, at parterne er enige om, at anlægsarbejdet med udvidelsen af E20 skal gennemføres så hurtigt som muligt, hvilket betyder, at den udvidede motorvejsstrækning vil stå klar i 2022.

 

Fakta om E20-komiteen:

 

Den nye E20-komite holdt fredag den 8. december 2017 sit første møde. Borgmestre og repræsentanter fra virksomheder og landsdækkende interesseorganisationer vil nu sammen sikre politisk opbakning og finansiering til en fuld udvidelse af E20 til 3 spor, herunder også strækningen syd om Odense. ITD deltager aktivt i komiteens arbejde, og adm. direktør Carina Christensen er formand for E20-komiteen.

 

E20-komiteens formål er:

 

- sikre politisk opbakning og finansiering til udvidelsen af E20 Syd om Odense,
- sikre at aftalen om udvidelsen af E20 mellem Nr. Aaby og Odense V mellem regeringen og DF følges helt til dørs, så anlægsarbejdet kan gå i gang hurtigst muligt og sker med en smidig trafikafvikling i anlægsperioden,
- synliggøre, belyse og udbrede betydningen og værdien, som en udvidelse af de to strækninger (Nr. Aaby – Odense Vest og Syd om Odense) vil have for den nationale sammenhængskraft
- at følge konsekvenserne af takstnedsættelsen på Storebæltsforbindelsen i forhold til trafikmængden på E20.

 

E20-komiteens sammensætning:

 

Carina Christensen (Formand), Adm. direktør ITD

Søren Steen Andersen, Borgmester Assens Kommune

Michael Svane, Branchedirektør DI Transport

Johannes Lundsfryd, Borgmester Middelfart Kommune

Claus Jensen, Formand CO-industri                                                                                    

Peter Rahbæk Juel, Borgmester Odense Kommune

Jesper Arkil, Direktør Arkil Holding A/S                                                                    

Kenneth Muhs, Borgmester Nyborg Kommune

Keld Højgaard Kristensen, Transport Manager Arla Foods                                                                            

Jacob Bjerregaard, Borgmester Fredericia Kommune

Torben Block Nielsen, Direktør Spæncom                                                                                

Stephanie Lohse, Regionsformand i Region Syddanmark

Poul Henrik Schou, Direktør Poul Schou A/S                                                                            

Ib Andersen, Direktør Alex Andersen Ølund A/S                                                        

Carsten Hyldborg Jensen, Direktør Fynbus

Per Christensen, Forbundsformand 3F

 

Foto: Colourbox

SENESTE ITD NYT
mandag 22. juni 2026

ITD-formand: Inddrag vognmænd i store infrastrukturprojekter

Myndighederne bør inddrage vognmænd og transportvirksomheder tidligere, når større infrastrukturprojekter skal planlægges. Det skriver ITD’s formand i et debatindlæg i Ingeniøren, hvor han peger på erfaringerne fra vejarbejdet ved Kolding.

ITD-formand: Inddrag vognmænd i store infrastrukturprojekter >
mandag 22. juni 2026

Spanien: Cabotage omfattes af nye krav om elektroniske kontroldokumenter

Fra den 5. oktober 2026 skal kontroldokumenter ved national transport og cabotagekørsel i Spanien være oprettet elektronisk. Det gælder blandt andet fragtbreve. Internationale transporter er ikke omfattet.

Spanien: Cabotage omfattes af nye krav om elektroniske kontroldokumenter >
fredag 19. juni 2026

Oplysningsfristen nærmer sig: Undgå fejl, når du indberetter til skat

Fristen for at oplyse resultatet for 2025 nærmer sig for både selskaber og personligt ejede virksomheder. Det kan koste både tid og penge, hvis indberetningen bliver glemt eller udfyldt forkert. Her får du overblik over fristerne og de klassiske fejl, du bør undgå.

Oplysningsfristen nærmer sig: Undgå fejl, når du indberetter til skat >