mandag 30. marts 2020 09:05

ITD tager EU-Kommissionen til EU-Domstolen over PostNord Logistics

ITD’s klage til EU-Kommissionen over ulovlig statsstøtte til PostNords datterselskabet PostNord Logistics har endnu ikke ført til, at EU-Kommissionen har åbnet den formelle undersøgelsesprocedure. Derfor tager ITD nu EU-Kommissionen til EU-Domstolen.

I november 2018 klagede ITD, Brancheorganisation for dansk vejgodstransport, til EU-Kommissionen over ulovlig statsstøtte til PostNord Logistics, fordi selskabet, der er ejet af Post Danmark og dermed indirekte af både den danske og den svenske stat, befinder sig i direkte konkurrence med de private aktører på transport- og logistikmarkedet.

 

ITD lagde i sin klage vægt på, at statsstøtten til PostNord Logistics – flere kapitalindsprøjtninger på mere end 70 millioner kroner samt mange gratis ydelser fra Post Danmark –  tillader selskabet at dumpe priserne på fragt med alvorlige konsekvenser for de private transport- og logistikvirksomheder til følge. Kapitalindsprøjtningerne udgør klart statsstøtte, da PostNord Logistics har været konsekvent tabsgivende i seks år siden 2013.

 

Selvom der nu er gået mere end 16 måneder efter ITD’s klage blev sendt, og ITD har indsendt flere indlæg til EU-Kommissionen, har EU-Kommissionen endnu ikke åbnet den formelle undersøgelsesprocedure for at kulegrave sagen. Procedureåbningen er vigtig, da den er en forudsætning for, at Kommissionen kan træffe afgørelse om, at støtten, som PostNord Logistics nyder godt af, er ulovlig og skal tilbagebetales.

 

Eftersom PostNord Logistics har været konsekvent tabsgivende i seks år (siden 2013) og ikke har udsigt til forbedring på trods af massive kapitalindsprøjtninger, vil et tilbagebetalingskrav på mindst 70 millioner kroner betyde, at PostNord Logistics må lukke sine døre. ITD anbefaler den danske stat at lukke PostNord Logistics inden EU-Domstolen bliver tvunget til at tage en beslutning, som fører til dette resultat.

 

ITD’s administrerende direktør, Carina Christensen, er også klar på, at det er vejen frem.

 

- Vi har lagt massivt pres på Kommissionen i sagen om ulovlig statsstøtte til PostNord Logistics, men hvis det ikke giver det forventede resultat, må vi gå Domstolens vej. Vi vil med sagen have vished for, at statsstøtten til PostNord Logistics ikke bidrager til at udkonkurrere de private vognmænd, siger Carina Christensen.  

SENESTE ITD NYT
tirsdag 16. april 2024

Kørselsforbud i maj 2024

Flere europæiske lande har dage med kørselsforbud i maj 2024. Du kan finde oversigten på ITD’s hjemmeside.

Kørselsforbud i maj 2024 >
tirsdag 16. april 2024

To virksomheder vinder transportpris

På International Transport Danmarks generalforsamling i lørdags blev FDE Fondens Initiativpris 2024 uddelt. Prismodtagerne blev hhv. transportvirksomheden Brdr. Færch Distribution ApS og projektet Unge på toppen, der begge gør en særlig indsats for at rekruttere unge mennesker til transportbranchen.

To virksomheder vinder transportpris >
mandag 15. april 2024

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for, hvordan dieselafgiften skal fungere, herunder 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati >