onsdag 15. december 2021 15:25

Lang ventetid på køreprøver forværrer chaufførmanglen

Vognmænd står klar med folk, der gerne vil sætte sig bag rattet i lastbilerne. Men urimeligt lange ventetider på køreprøver forhindrer, at de kan få deres køreprøve og det forværrer chaufførmanglen. Derfor bør alt sættes ind for at få ventetiden på køreprøver bragt ned.

Organisationerne ATL, DI Transport og 3F er kommet med et opråb til Færdselsstyrelsen om de foruroligende lange ventetider på køreprøver, som betyder at blandt andet kommende lastbilchauffører skal vente urimeligt længe på at tage en køreprøve.

 

Færdselsstyrelsen overtog i oktober 2021 ansvaret for køreprøver, og der er ikke en løsning i udsigt på problemet. Og det er uacceptabelt, mener også ITD.

 

- Vi ser lige nu, at der er kamp om de ledige køreprøvetimer, og elever må køre om kap rundt i landet i jagten på at få en ledig tid. Det er kort sagt en jungle derude, og det er vores elever i branchen slet ikke tjent med, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD bakker derfor op om kritikken fra de tre organisationer, og påpeger, at det især er et problem for lastbilerhvervet, der er ramt af chaufførmangel.

 

- Problemet med ventetid på køreprøve rammer lastbilerhvervet på det værst tænkelige tidspunkt. For branchen kæmper i forvejen for at skaffe chauffører, og mange vognmænd må sige nej til opgaver på grund af arbejdskraftmangel. Derfor er det ekstra frustrerende for vores virksomheder, når der rent faktisk er nogle, der vil ud og køre, men som bliver forhindret på grund af bureaukrati og noget så elementært som at aflægge en køreprøve. Vi er derfor helt enige med ATL, DI Transport og 3F, og vi opfordrer til, at Færdselsstyrelsen tager problemet meget alvorligt, selvom de har arvet en stor pukkel af ventetider fra Politiet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >