onsdag 15. december 2021 15:25

Lang ventetid på køreprøver forværrer chaufførmanglen

Vognmænd står klar med folk, der gerne vil sætte sig bag rattet i lastbilerne. Men urimeligt lange ventetider på køreprøver forhindrer, at de kan få deres køreprøve og det forværrer chaufførmanglen. Derfor bør alt sættes ind for at få ventetiden på køreprøver bragt ned.

Organisationerne ATL, DI Transport og 3F er kommet med et opråb til Færdselsstyrelsen om de foruroligende lange ventetider på køreprøver, som betyder at blandt andet kommende lastbilchauffører skal vente urimeligt længe på at tage en køreprøve.

 

Færdselsstyrelsen overtog i oktober 2021 ansvaret for køreprøver, og der er ikke en løsning i udsigt på problemet. Og det er uacceptabelt, mener også ITD.

 

- Vi ser lige nu, at der er kamp om de ledige køreprøvetimer, og elever må køre om kap rundt i landet i jagten på at få en ledig tid. Det er kort sagt en jungle derude, og det er vores elever i branchen slet ikke tjent med, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

ITD bakker derfor op om kritikken fra de tre organisationer, og påpeger, at det især er et problem for lastbilerhvervet, der er ramt af chaufførmangel.

 

- Problemet med ventetid på køreprøve rammer lastbilerhvervet på det værst tænkelige tidspunkt. For branchen kæmper i forvejen for at skaffe chauffører, og mange vognmænd må sige nej til opgaver på grund af arbejdskraftmangel. Derfor er det ekstra frustrerende for vores virksomheder, når der rent faktisk er nogle, der vil ud og køre, men som bliver forhindret på grund af bureaukrati og noget så elementært som at aflægge en køreprøve. Vi er derfor helt enige med ATL, DI Transport og 3F, og vi opfordrer til, at Færdselsstyrelsen tager problemet meget alvorligt, selvom de har arvet en stor pukkel af ventetider fra Politiet, siger Carina Christensen.

SENESTE ITD NYT
lørdag 21. december 2024

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2

Fristen for at skifte takograf for lastbiler i international transport fra en analog eller digital takograf udløber 31. december 2024. EU-Kommissionen har dog meldt ud, at alle EU-medlemsstater har tilkendegivet at have en vejledende kontrol de to første måneder.

Vejledningsperiode for skift til intelligent takograf version 2 >
fredag 20. december 2024

ADR 2025 - udvalgte nyheder

ITD har udarbejdet en oversigt over udvalgte nyheder i ADR 2025, herunder krav om, at ADR-transportdokumenter nu skal forefindes i førerkabinen. ITD's sikkerhedsrådgivere hjælper meget gerne med spørgsmål, også til den nye ADR 2025.

ADR 2025 - udvalgte nyheder >
torsdag 19. december 2024

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg

I 2025 bliver tilsynet med virksomheders håndtering af affald styrket og strømlinet. Miljøstyrelsen har offentliggjort tre guides, der skal klæde forskellige aktører godt på til affaldstilsyn.

Affaldstilsyn - Guides til virksomheder, myndigheder og anlæg >