tirsdag 19. januar 2021 12:58

Mulig konfiskation af lastbiler går ud over basale retsprincipper

Ifølge nyt lovforslag til bekæmpelse af vanvidsbilisme risikerer vognmænd at få konfiskeret deres lastbiler, hvis en af deres chauffører kører vanvidskørsel. Men målet om bekæmpelse af vanvidsbilisme må ikke gå ud over basale retsprincipper, mener ITD.

Foto: iStock

 

Regeringen har fremsat et lovforslag, der risikerer at ramme uskyldige vognmænd på deres levebrød, hvis det bliver vedtaget i sin nuværende form. I bestræbelserne på at komme vanvidsbilister til livs ønsker regeringen at give politiet mulighed for at beslaglægge køretøjet, som den alvorlige forseelse er foretaget i. Det kan give mening i forbindelse med privatbilisme, hvor det er ejeren selv, der fører køretøjet, men er helt ude af proportioner i forbindelse med erhvervskørsel, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

 

– Vi er på ingen måde uenige i hensigten med loven, men her har man trukket transportbranchen og de store lastbiler med ind i lovgivningen uden at gennemtænke konsekvenserne. Lovforslaget går for langt i bestræbelserne på at komme vanvidsbilisterne til livs. Alle er enige om, at de må og skal stoppes, men det må ikke ske på bekostning af basale retsprincipper. Det er ikke rimeligt, at en vognmand risikerer at miste måske hele sin forretning, fordi en anden person opfører sig vanvittigt. Det bør lovgivningen tage højde for, og det vil ITD gøre klart i sit høringssvar. Lovforslaget skal rettes til, så det rammer det, der var hensigten, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

 

ITD vil derfor i sit høringssvar til lovforslaget kraftigt argumentere imod de elementer i lovforslaget, der rammer erhvervskørsel på en helt urimelig måde.

SENESTE ITD NYT
mandag 20. januar 2025

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025?

FDE Fondens Initiativpris gives til en eller flere, som har gjort sig særligt bemærket og som er en stor inspiration i den danske godstransport- og logistikbranche. Prisen kan gives til virksomheder, organisationer, uddannelses- og forskningsinstitutioner eller enkeltpersoner og består af et legat på 50.000 kroner, et diplom og en statuette.

Hvem skal have FDE Fondens Initiativpris 2025? >
torsdag 16. januar 2025

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS)

Fra den 31. januar 2025 skal der for alle varer, der importeres fra EU til Storbritannien, indsendes en særlig Safety and Security declaration, også kaldet en Entry Summary Declaration (ENS). Transportører, der transporterer varer ind over den britiske grænse, er juridisk ansvarlige for, at erklæringerne er indsendte. De kan dog aftale, at en tredjepart skal indsende erklæringer på deres vegne.

Storbritannien stiller krav om særlig importerklæring (ENS) >
tirsdag 14. januar 2025

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA)

ITD minder om, at det fra 2025 bliver et krav at have en elektronisk rejsetilladelse (ETA) for at rejse til Storbritannien. Kravet er allerede gældende for nogle nationaliteter, men vil fra den 2. april 2025 omfatte stort set alle rejsende. Som chauffør skal du derfor fremover ansøge om en ETA, inden du transporterer gods til Storbritannien.

Storbritannien indfører krav om elektronisk rejsetilladelse (ETA) >